جلال الدین حقانی عضو شورای رهبری طالبان درگذشت

  • انتشار: ۱۳ سنبله ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 46872

جلال الدین حقانی عضو شورای رهبری طالبان بعد از چند سال بیماری درگذشت. پیش از این نیز بارها خبر درگذشت وی به نشر رسیده بود، اما این خبر از سوی اعضای رهبری طالبان تایید نشده بود.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان در پیامی نوشته است که مرگ وی به دلیل بیماری بوده است. آقای مجاهد گفته است که حقانی از هشت سال بدین سو فلج بود و همرای خانواده خود به سر می برد.

وی می گوید که جسد حقانی در داخل افغانستان دفن شده است.

یش از این بارها اخباری مبنی بر مرگ و یا کشته شدن جلال‌الدین حقانی منتشر شده بود. گفته می‌شود که از چند سال پیش به این طرف رهبری شبکه حقانی، عملا در دست سراج الدین حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی است.

جلال‌الدین حقانی چه کسی بود؟

جلال الدین حقانی حدود شصت سال پیش در ولایت پکتیا در جنوب افغانستان به دنیا آمد.

او در زمان حکومت داود خان، نخستین رئیس جمهوری افغانستان (اوایل دهه ۵۰ خورشیدی) به پاکستان رفت و در آنجا به حزب اسلامی به رهبری مولوی یونس خالص که علیه نیروهای شوروی سابق و دولت مورد حمایت آنها می‌جنگید، پیوست.

شبکه حقانی (نخست به رهبری او بعدا به رهبری پسرش) یکی از سه گروه مسلح شورشی در افغانستان است که علیه دولت این کشور و نیروهای خارجی حاضر در افغانستان می‌جنگند.

گروه حقانی در سال‌های اخیر، بزرگترین عملیات را در افغانستان علیه ناتو و آمریکا رهبری کرده است.

حمله به هتل اینترکنتیننتال کابل، در جون ۲۰۱۱، حمله به سفارت آمریکا در کابل در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ و همچنین حمله همزمان به چند هدف مهم در شهر کابل در سال ۲۰۱۲ از اقداماتی است که گروه حقانی مسئولیت آنها را به عهده گرفته و مقام های ناتو و افغان نیز گفته اند که این حملات کار گروه حقانی بوده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۲ شبکه حقانی را غیر قانونی و یک گروه تروریستی اعلام کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟