جاسوسی مداوم آمریکا در آسمان افغانستان

  • انتشار: ۲۱ حوت ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 3130

موسسه تحقیقاتی بروکینگز اعلام کرده که در شبانه روز، 20 هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در آسمان افغانستان مشغول گشت‌زنی هستند و بدون وقفه به عملیاتهای جاسوسی، انکشافی و نظامی مصروفیت دارند.

اسناد فاش شده نشان می‌دهد دولت آمریکا معتقد است زمانی که یک تروریست تهدید فوری به شمار می‌رود دیگر نیازی نیست تا افراد نظامی این کشور برای جمع آوری شواهد اقدام کنند بنابراین باید تهدید فورا از بین برود. همین سیاست هم سبب شده تا صدها نفر از افرادی که بر اثر حملات هواپیماهای بدون سرنشین در افغانستان و پاکستان کشته شده‌اند افراد عادی و غیرنظامی باشند که هیچ ارتباطی با طالبان یا القاعده نداشته‌اند.

جالب اینجا است که رییس‌جمهور آمریکا ادعا کرده است استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین موجب نابودی طالبان شده، ولی براساس آخرین آمار منتشره در ویکی‌لیکس و اذعان مقامات سی‌آی‌ای، از هر 147 قربانی کشته‌شده مورد هدف قرارگرفته توسط هواپیماهای بدون سرنشین، فقط یک نفر جزو اهداف باارزش بالا (Highly Value Target) (طالبان) محسوب شده و باقی غیرنظامیان بوده ‌اند.

ممکن است شلیک هواپیماهای بدون سرنشین دقیق تر از بمب ها و موشک ها به هدف برخورد کند، اما این به مفهوم آن نیست که از انسانهای بی گناه در این بین کشته نمی شوند. از طرف دیگر کاربرد این تسلیحات بر فراز کشور ما آن هم بصورت 24 ساعته، نقض حاکمیت و استقلال افغانستان محسوب می شود.

در نظر آمریکا جنگ با هواپیماهای بدون سرنشین مطلوب و محبوب است، چرا که آنها با این ابزار مخالفان خود را می کشند بدون اینکه زندگی سربازان خود را به خطر بیاندازند. از طرفی، عملیات با این جنگنده ها برای ایالات متحده بسیار کم هزینه تر از فرستادن نیرو به مناطق جنگی است. اما با هر راکتی که یک هواپیمای بدون سرنشین روی افغانستان و پاکستان شلیک می کند، همزمان افراط گرایی بیشتر را به این مناطق تزریق می کند.

جنایات این فن آوری آمریکا به حدی است که تحلیلگران سیاسی آمریکا نیز گسترش هواپيماهاي بدون سرنشين امريکايي را دارای عواقب بسيار ناگوار و خطرناکي اعلام کرده اند. چرا که پيامدهاي اين برنامه، امريکا را به يکي از منفورترين ملل در دنيا تبديل مي کند. هرچند خود آمریکاییها منافع زیادی از این تکنولوژی می برند از انکشاف معادن گرفته تا پراکنده کردن شبه نظامیان در سراسر افغانستان.

به هر حال گفتگوها حاکی از آن است که آمریکاییها موفق شده اند، سازمان ملل را نیز قانع کنند که این حملات هواپيماهاي بدون سرنشين امريکا نوعي کشتار هدفمند می باشد و هیچ قانون بین المللی را نقض نمی کند و حتی براساس آخرین توافقها تعداد زیادی از این هواپیماهای بدون سرنشین را به دولت اسلام آباد هم تحویل داده اند تا از این پس شاهد حضور هواپیماهای بدون سرنشین پاکستان هم در آسمان افغانستان باشیم.

و این عین متن توافقنامه امنیتی است که اشرف غنی و عبدالله با کاخ سفید امضا کردند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟