ثواب الدین مخکش، امرالله صالح را متهم به دامن زدن به مسایل قومی می کند

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 30799

دو روز پس از جنجالی شدن افشای طرح راهنمای قوم‌گرایانه‌یی که در یک کانال تلگرام مربوط به کارمندان اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری از سوی یکی از کارمندن این اداره بارگذاری شده بود، ثواب‌الدین مخکش به این موضوع واکنش نشان دادند.

آقای مخکش در ویدیویی از خود، شماری از سیاسیون از جمله امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی را متهم می‌کند که به این مسأله دامن می‌زنند و در پی دست‌یافتن به اهداف شخصی خود اند.

ثواب‌الدین مخکش سند افشاشده را «جعلی» و «بی‌اساس» می‎خواند. وی می‌گوید: «برای اطمینان‌تان به اطمنیان می‌گویم که این ورق جعلی است و بی‌اساس است و هیچ امضا و مهری وجود ندارد که ثابت کند آن طرح از سوی من اجرا شده باشد. یک دسیسه است و یک اتهام است.»

آقای مخکش می‌افزاید هنگامی که مشغول صرف نان چاشت بوده از کمپوترش سوءاستفاده صورت گرفته و آن فایل از آدرسش به دیگران فرستاده شده است.

او در مورد استعفایش می‌گوید که: «برای این‌که وحدت ملی خدشه‌دار نشود، پیش از آن‌که موضوع به رسانه‌ها درز کند من از مقامم استعفا کردم.»

اما آقای صالح رییس پیشین امنیت ملی در واکنش به سخنان ثواب‌الدین مخکش گفته که او پنجمین کسی بوده که به این موضوع واکنش نشان داده است؛ آن‌هم پس از افشای رسانه‌یی آن.

امرالله صالح، این طرح راهنمای حلقه‌یی در اداره‌ی امور را «رسوایی و افتضاح تصفیه‌ی نژادی» خوانده، در صفحه‌ی فیس‌بوک خود خطاب به رییس‌جمهور نوشته که به دادستانی وظیفه سپرده شود تا این موضوع را بررسی کند.

آقای صالح نوشته: «استعفای یک مامور عادی در پی رسوایی و افتضاح تصفیه‌ی نژادی، دستور سری برای اجرای تعصب و تبعیض زیر نقاب اصلاحات توسط اداره‌ی امور ریاست‌جمهوری کافی نیست. مردم منتظر اند. میکروب در جایی رشد می‌کند که محیط کثیف و آلوده باشد. باتلاق را بخشکانید. اگر فضا در اداره‌ی امور فضای ملی و همه‎شمول باشد این چنین افراد اصلاً راه نمی‌یابند.»

صالح خطاب به غنی نوشته: «توپ در میدان شماست. امید به این‌که مردم این کردار ضد قانون و ضد انسانی را فراموش کنند نمی‌تواند اقدام و یا استراتژی تلقی شود. لطفا ثابت سازید که هیچ افغان از افغان دیگر برتر نیست مگر به اساس لیاقت – تعهد و شایستگی. در آزمون قرار دارید.»

 

روز یک‌شنبه هفته‌ی جاری یک طرح راهنمای ۱۲ ماده‌یی حاوی محتوای قوام‌گرایانه‌ یک فایل درز کرده از یکی از کارکنان اداره امور افشا شد که نشان می‌داد افرادی در پی حذف اقوام غیرپشتون از اداره‌ی امور هستند و تلاش می‌کنند به‌جای آن‌ها افرادی از قوم پشتون را در این اداره جابه‌جا کنند.

این مسأله واکنش‌های گسترده‌یی در پی داشت و بسیاری از ناظران، آن را نمونه‌یی از رفتار دوگانه و متعصبانه در ادارات دولتی خواندند. در پی نشر این گزارش و بالا گرفتن انتقادها، ثواب‌الدین مخکش که این فایل را در یک گروه عمومی‌تر تلگرام کارمندان اداره‌ی امور نشر کرده بود، برکنار شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟