تیلرسون: تحریم های آمریکا سرمایه گذاری هند در چابهار با خطر مواجه نمی سازد

  • انتشار: ۴ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 32475

هند نگران سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دالری‌اش برای توسعه بندر چابهار است. وزیر خارجه آمریکا در سفرش به هند اطمینان داد که فراخوان به تحریم اقتصادی ایران این قرارداد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا بعد از گفت‌وگو با سوشما سواراج وزیر خارجه هند و ناراندا مودی، نخست‌وزیر این کشور در یک نشست خبری که روز گذشته (چهارشنبه ۲۵ اکتوبر) در دهلی نو برگزار شد اطمینان داد که سرمایه‌گذاری هند در بندر چاربهار تحت تأثیر  فراخوان آمریکا برای تحریم اقتصادی ایران  قرار نمی‌گیرد.

حسن روحانی، در تابستان سال ۹۴ در حاشیه اجلاس شانگهای در شهر اوفا در روسیه از نارندرا مودی برای سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دالری هند در طرح‌های زیربنایی ایران از جمله بنادر، خطوط راه‌آهن و بزرگراه‌ها دعوت کرده بود. در جریان سفر نارندرا مودی به ایران اعلام شده بود که برنامه دهلی‌نو و تهران، تبدیل چابهار به قطب تجاری و انرژی منطقه است. بعد از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، هند طی چند قرارداد متعهد شد که ۵۰۰  میلیون دالر برای گسترش بندر چابهار سرمایه‌گذاری کند.

هند امیدوار است با توسعه بندر چابهار بتواند دسترسی کشورهای آسیای مرکزی به بازارهایش را با دور زدن پاکستان فراهم کند. یکی از اهداف سفر وزیر خارجه آمریکا به هند هم نقش این کشور در استراتژی تازه آمریکا در قبال افغانستان است. در این استراتژی پیش‌بینی شده که  هند می‌بایست با آمریکا در برقراری امنیت در افغانستان و رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور همکاری بیشتری بکند.

هدف مشترک آمریکا و هند، تأمین صلح و امنیت در جنوب آسیا و اقیانوس آرام است. این پیام هم در آخرین مقصد سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، قطر، افغانستان، عراق و سرانجام هند ابلاغ شد: آمریکا قصد دارد همراه با هند با تروریسم جهانی مقابله کند و اجازه نمی‌دهد پاکستان به ساحل امنی برای تروریست‌ها تبدیل شود. در مقابل این ضمانت هم وجود دارد که سرمایه‌گذاری هند در چابهار به خطر نیفتد.

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری چهارشنبه ۲۵ اکتبر خود در دهلی نو گفت: تناقضی بین فراخوان آمریکا برای تحریم ایران و برنامه هند برای توسعه بندر چابهار وجود ندارد. هدف واشنگتن این نیست که با فراخوان به تحریم ایران مانع از فعالیت‌‌های اقتصادی قانونی هند یا اتحادیه اروپا با ایران بشود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟