تکاپوی عربستان برای جلوگیری از افشای ابعاد جنایات ضد بشری در یمن

  • انتشار: ۲ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 27008

ممانعت اخیر عربستان از فرود هواپیمای سازمان ملل در صنعا نشانگر این است، که رژیم سعودی در راستای جلوگیری از افشای ابعاد جنایات خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و حاضر است در برابر مجامع بین‌ المللی نیز بایستد.
به نقل از رسانه ‌های یمنی، ائتلاف سعودی به سرکردگی عربستان از فرود هواپیمای متعلق به سازمان ملل در فرودگاه صنعا جلوگیری کرد. براساس شواهد موجود ائتلاف سعودی به دلیل حضور سه تن از خبرنگاران «بی.‌بی‌.سی» در این هواپیما از فرود آن در این کشور ممانعت به عمل آورده است.

احمد بن الاسود، سخنگوی دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، در این خصوص گفت: ائتلاف عربستان مدعی شده، که نمی‌ توان سلامتی خبرنگاران را در مناطقی که نیروهای انصارالله در کنترل خود دارند، تضمین کرد. وی در ادامه تصریح می‌ کند: ممانعت از ورود خبرنگاران و پوشش رسانه‌ ای، تلاش‌ های بشردوستانه برای جلب‌ توجه جامعه جهانی به اوضاع فاجعه‌ بار یمن را با مانع مواجه می ‌کند.

عربستان سعودی از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ جنگ علیه فقیرترین کشورعربی منطقه غرب آسیا یعنی یمن را آغاز کرد، که در مارس ۲۰۱۷ دومین سال این جنگ خاتمه یافته و وارد سومین سال شد. دولت سعودی در حمایت از عبدربه منصورهادی، رئیس‌ جمهور مستعفی یمن و همچنین در تلاش به ‌منظور تضعیف جنبش مردمی «انصارالله»، این کشور را هدف حملات هوایی خود قرار داده است؛ به عبارتی دقیق‌ تراگر سوریه و عراق در مرزهای امنیتی عربستان دیده می‏ شوند؛ انصارالله و یمن داخل حوزه‌ امنیتی عربستان سعودی قرار دارند و به‌ نوعی یمن “حیاط‌ خلوت” رژیم آل سعود محسوب می ‏شود.

از آغاز این جنگ تا کنون بیش از 12 هزار نفر از جمله بسیاری از زنان و کودکان کشته شده‌اند؛ به حدی که بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل اوایل ژوئن ۲۰۱۶ در گزارشی دربارۀ ناقضان حقوق کودکان، ائتلاف تحت رهبری سعودی را مسئول ۶۰ درصد از مرگ ‌ومیرهای کودکان در یمن در سال ۲۰۱۵ عنوان کرده و عربستان را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودک قرار داده بود، که درنهایت با فشار قدرت‏ های غربی و همچنین با تهدید متحدان منطقه ‏ای آل سعود مبنی بر قطع کمک‏ های مالی به سازمان ملل، بان کی مون مجبور شد نام عربستان را از این لیست سیاه حذف کند.

علاوه بر آن حکومت سعودی از زمان حمله به یمن تا کنون به محاصره همه‏ جانبه این کشور پرداخته و از ارسال کمک‏ های بشردوستانه از جمله مواد غذایی و دارو که در زمره نیازهای ضروری و فوری مردمی یمن است، جلوگیری می ‏کند. ممانعت از ارسال کمک ‏های بشردوستانه صلیب سرخ جهانی به قربانیان (نظامی یا غیرنظامی)، کشتار غیرنظامیان از جمله کودکان و زنان و حمله به سیلوهای گندم، ممانعت از کمک‏ های دارویی و پزشکی، حمله به زیرساخت‏ های غیرنظامی و زیربنایی یمن از جمله “نیروگاه برق صنعا” و حمله به “فرودگاه صنعا”، استفاده از سلاح‏ های ممنوعه علیه مردم یمن از جمله بمب ‌های خوشه‌ ای ساخت آمریکا، شیوع بیماری‌ های واگیردار از جمله “وبا”، قحطی شدید و آوارگی میلیون‌ ها نفر در این کشور از جمله جنایات عربستان سعودی و ائتلاف تحت رهبری آن علیه مردم یمن محسوب می‏ شود.

«مرکز قانونی حقوق و توسعه» مستقر در صنعا، پایتخت یمن، در فوریه ۲۰۱۷ در گزارشی با عنوان «پیامد های ۷۰۰ روز جنگ» اعلام کرد، که در اثر حمله عربستان به یمن طی ۱۲۰۴۱ نفر کشته شدند، که شامل ۷۰۶۳ مرد، ۱۸۷۰ زن و ۲۵۶۸ کودک است. در این گزارش آمده است، که طی ۷۰۰ روز جنگ عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن بیش از ۲۰ هزار نفر زخمی شدند که شامل ۱۵۶۸۷ مرد، ۱۹۶۰ زن و ۲۳۵۴ کودک است. این آمارها آشکارا بیانگر این است، که عربستان سعودی در جنگ علیه یمن مرتکب نسل ‏کشی و جنایت علیه بشریت شده است.

علاوه بر آن مطابق آماری که یونیسف در اوت ۲۰۱۵ منتشر کرد، تنها در سه ماه اول جنگ عربستان سعودی علیه یمن ۱٫۳ میلیون یمنی خانه ‏های خود را رها کردند. با این ‌حال، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در ژانویه ۲۰۱۷ اعلام کرد، که دست ‌کم ۲٫۲ میلیون یمنی نیز در داخل این کشور آواره شدند، که نیمی از آنها را کودکان تشکیل می ‏دهند. جنگ عربستان سعودی علیه یمن سبب شد که شمار آوارگان یمنی بیش از ۷ برابر افزایش داشته باشد. جمعیت آواره علاوه بر آوارگی با مشکلات مهم دیگری از جمله محروم شدن کودکان از تحصیل، تجاوز به زنان و دختران، از دست دادن منازل و مشاغل و همچنین مواجه ‌شدن با مشکلات بهداشتی و گرسنگی رو به رو هستند، که هر یک از این مشکلات ابعاد دیگری از جنایت علیه بشریت را تشکیل می‏ دهد، که درباره مردم یمن آشکارا رخ ‌داده است.

همچنین مطابق گزارشی، که صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در ژانویه ۲۰۱۷ منتشر کرد، بعد از شکست مذاکرات کویت در اوت ۲۰۱۶، حملات علیه یمن شدت پیدا کرده است. مطابق این گزارش، در اثر جنگ عربستان سعودی علیه مردم یمن، بیش از ۱۸٫۸ میلیون نفر از مردم یمن معادل ۷۰ درصد جمعیت این کشور به کمک‏ های بشردوستانه نیاز دارند، که شامل ۹٫۶ میلیون کودک یمنی است. مطابق این گزارش یونیسف، ۳٫۳ میلیون کودک و زن باردار نیز در معرض سوء تغذیه شدید قرار دارند، که وضعیت ۴۶۰ هزار کودک زیر ۵ سال یمنی نیز وخیم است.

براین اساس ابعاد جنایات عربستان در یمن به ‌اندازه‌ای گسترده است، که برخی مجامع بین ‌المللی نیز نسبت به آن واکنش نشان داده ‌اند و طی بیانیه‌ های مختلف دولت عربستان را محکوم کردند، تا جایی که «سازمان دیده‌بان حقوق بشر»، «کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل» و چند سازمان دیگر بین ‌المللی در بیانیه ‌های مختلفی جنایات بین‌ المللی که در یمن رخ می‌ دهد، را ضد بشری تلقی کردند، چرا که این کشور عربی را با یکی از وخیم ‌ترین بحران‌ های انسانی در جهان مواجه کرده است. این سازمان ‌ها خواستار ممنوعیت صادرات تسلیحات به عربستان سعودی شدند و فیلمی از بمباران بی‌ هدف مناطق مسکونی و استفاده از بمب‌ های خوشه‌ ای ضد غیرنظامیان در یمن را انتشار دادند.

با وجود این هشدارها نه ‌تنها هیچ تغییری در این رویه صورت نگرفته است، بلکه کشورهای غربی تا کنون در برابر صدور قطعنامه شورای امنیت یا درخواست انجام بررسی مستقل حتی درباره “سی ‌و شش” حمله هوایی ثبت ‌شده، مقاومت و مخالفت کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا، ازسرگیری فروش سلاح به عربستان سعودی را تصویب کرده است و آمریکا تجهیزات موشکی هدایت ‌شونده در اختیار سعودی ‌ها قرار خواهد داد. اجرای این توافق یک میلیارد و 150 میلیون دلاری پیش ‌تر از سوی باراک اوباما، رئیس‌ جمهورسابق امریکا، متوقف شده بود که علت توقف اجرای این توافق، حمله هوایی عربستان سعودی به مراسم تشییع ‌جنازه در یمن و کشتار ده‌ها غیرنظامی بود که خشم و اعتراضات بین‌المللی را به همراه داشت.

براساس گزارش «اسپوتنیک»، اخیراً هم سه محموله نظامی تسلیحاتی به دست القاعده در جنوب یمن رسید و به این بهانه دونالد ترامپ دستور تشدید حملات نظامی به گروه تروریستی القاعده در شبه ‌جزیره عرب در یمن را صادر کرد. برخی رسانه‌ های یمنی در گزارش‌ های خود تأکید کرده ‌اند، که آمریکا از طریق ائتلاف عربستان در حال تغذیه تسلیحاتی القاعده در یمن است و به نظر می ‌رسد این ائتلاف به دلیل ناکامی درعملیات نظامی خود در یمن، با تقویت القاعده به دنبال کشاندن پای امریکا به معرکه نظامی برای رهایی از این بن‌ بست می باشد.

به نظر می ‌رسد محکوم کردن ائتلاف عربستان توسط این مجامع بین ‌المللی تنها می ‌تواند حملات تبلیغاتی که عربستان در جهت بهبود بخشیدن به وجهه خود در غرب به راه انداخته است، را خنثی سازد و تأثیر چشمگیر دیگری در بهبود وضعیت یمن نخواهد داشت؛ زیرا تنها رکن دارای ضمانت اجرایی سازمان ملل، شورای امنیت است، که تا به ‌حال شش قطعنامه درباره «مخاصمه بین‌ المللی شده» یمن صادر نموده و در این قطعنامه ‌ها موضع‌ گیری منفعلانه و جانب‌ دارانه از ائتلاف به رهبری عربستان داشته است.

ممانعت اخیر عربستان از فرود هواپیمای سازمان ملل در صنعا نشانگر این است، که رژیم سعودی در راستای جلوگیری از افشای ابعاد جنایات خود از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و حاضر است، در برابر مجامع بین ‌المللی نیز بایستد. این ‌گونه اقدامات نشانگر اختلاف رژیم سعودی با این سازمان بوده و روزبه‌ روز از وجهه عربستان در برابر افکارعمومی جهانی، که تا کنون با امپراتوری پول و رسانه تلاش کرده مانع از دانستن حقایق و جنایات بشری رخ ‌داده در یمن شود خواهد کاست.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟