توهین به آیت الله سیستانی برای والی «نینوا» گران تمام شد

  • انتشار: ۶ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 55147
العاکوب

اظهارات والی نینوا درباره آیت الله سیستانی، موجب خشم شهروندان عراقی شده است، تا جایی که آنها خواستار مجازات او شده اند.

به گزارش خبرگزاری اطلس، روز پنجشنبه 1 حمل کشتی تفریحی در رود دجله در شمال موصل واژگون شد و متعاقب آن جنجال سیاسی از ناکار آمدی مسولان این ولایت در عراق بالا گرفت. روز جمعه مراجع دینی عراق به این حادثه واکنش نشان دادند و خواستار برکناری والی نینوا شدند.

سید احمد الصافی نماینده ایت الله سیستانی در خطبه های نماز جمعه شهر کربلای معلی تاکید کرد : این حادثه دردناک بیانگر وجود نقص بزرگی در سیستم اداری کشور است.

سید احمد الصافی همچنین خواستار برکنار کردن مسئولان مقصر در این حادثه و محاکمه آنان شد.

خطیب جمعه کربلای معلی افزود : باید کسانی که این حادثه در دایره اختیارات مدیریتی یا وزارتی آنان رخ داده است پاسخگو باشند ؛ باید خود استعفا دهند سپس خود را تسلیم کمیته حقیقت یاب کنند تا همه جوانب پوشیده این حادثه مشخص شود و باید نتایج هرگونه تقصیر یا اهمال را بپذیرند.

پس از ورود مرجعیت به این حادثه غم بار «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق نیز در پیامی به رئیس پارلمان این کشور، خواستار برکناری والی نینوی و دو معاونش در پی حادثه واژگونی کشتی تفریحی در رود دجله شد.

پس از آن والی نینوا در واکنش به درخواست مرجعیت اعلام کرد که از آنها تبعیت نمی کند.

اظهارات استاندار نینوا نسبت به درخواست نماینده مرجعیت عالی دینی در عراق که برخی آن را در حق آیت الله سیستانی توهین آمیز خوانده اند، از دیگر اموری بوده که برکناری العاکوب را تسریع کرده است.

به رغم اینکه العاکوب امروز طی بیانیه ای، از اظهارات خود علیه مرجعیت عالی دینی عذرخواهی کرد و گفته که سخنانش ناشی از فشار حادثه واژگونی قایق و مرگ دهها نفر در رودخانه دجله بود و قصد اهانت به مرجعیت عالی دینی عراق نداشته اما برخی جریان های سیاسی والی نینوا را به اهانت به مقام مرجعیت دینی عراق متهم کرده اند.

وی پیشتر در اظهاراتی به یکی از رسانه های بومی عراق گفته بود که او از مرجعیت عالی دینی عراق در نجف اشرف تبعیت نمی کند و مرجعیت دینی در نجف اشرف فقط مختص شیعیان جنوب عراق است.

این اظهارات والی نینوا بیش از پیش او را در معرض فشار قرار داد و افکار عمومی آن را نوعی اهانت به مقام مرجعیت عالی دینی عراق دانستند.

جریان های سیاسی عراق می گویند که موجودیت موصل و استان نینوا مدیون مرجعیت عالی دینی و در راس آن آیت الله سیستانی است که به فتوای او، ولایت نینوا و شهر موصل از تصرف گروه تروریستی داعش بازستانده شد و اکنون این ولایت شاهد امنیت و آرامش است.

العاکوب در بیانیه امروز خود ضمن عذرخواهی از اظهارات سابق خود، تصریح کرده که استعفای او زیر دست مرجعیت عالی دینی است و هر زمان که دستور بدهند آماده است که از مسئولیت های محوله کناره گیری کند.

این درحالیست که فراکسیون «صادقون» وابسته به «عصائب اهل الحق» امروز اعلام کرده است که به خاطر اظهارات توهین آمیز نوفل العاکوب علیه مرجعیت عالی دینی عراق، علیه وی اقامه شکایت قضایی می کند.

برخی کاربران در شبکه های اجتماعی از دولت و پارلمان عراق خواسته اند که افتخار استعفای داوطلبانه را از والی نینوا بگیرند و قبل از اینکه العاکوب استعفا کند، او را از این سمت برکنار کنند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟