توافق غنی و ترامپ در مورد همکاری آمریکا با افغانستان در بخش توسعه معادن و سنگ های قیمتی

  • انتشار: ۱ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 30905

در دیدار اشرف غنی رئیس جمهور و دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا دو کشور موافقت کردند که ایالات متحده آمریکا در بخش توسعه معدن و سنگ های قیمتی با افغانستان همکاری کند.

رویترز به نقل از کاخ سفید گزارش داده است که دونالد ترمپ و اشرف غنی موافقت کرده‌اند که امریکا در بخش توسعه‌ی معدن و سنگ‌های قیمتی به افغانستان کمک کند.

کاخ سفید افزوده است که آن‌ها توافق کرده اند که این چنین ابتکارت به شرکت‌های امریکایی کمک می‌کند تا بتوانند مواد مورد نیاز به امینت ملی و اقتصاد در حال رشد افغانستان و زمینه ایجاد شغل در دو کشور را فراهم سازد.

تحقیقات زمین‌شناسی ایالات متحده امریکا، ارزش مواد معدنی افغانستان، از جمله طلا، سنگ‌های قمیتی، لیتیوم و دیگر مواد را به اندازه یک تریلیون دالر تخمین زده است.

او هم‌چنان افزود که امریکا متعهد به هر نوع همکاری با افغانستان و تطبیق استراتژی جدید خود در قبال جنوب آسیا و افغانستان است. چندی پیش امریکا استراتژی جدید خود را در قبال افغانستان اعلام کرد. قرار است که در آینده‌ی نزدیک شمار نیروهای امریکای در افغانستان افزایش یابد. حکومت افغانستان از این استراتژی استقبال کرد.

پیش از این رسانه های آمریکایی گزارش کرده بودند که معدن‌های افغانستان توجه دونالد ترامپ رییس جمهور امریکا را به خود جلب کرده و یکی از دلایل حضور امریکا در افغانستان نیز همین معادن است.

افغانستان از محدود کشورهایست که معادن کم یاب زیرزمینی را در خود جا داده است.

این منبع‌های طبیعی همواره به عنوان فرصت و یا هم چالش برای افغانستان تعریف شده و در مواردی در عمل هم چنین بوده است.

یک مقام کاخ سفید در این مورد گفته بود “منبع‌های معدنی بدون استفاده در افغانستان به ارزش یک تریلیون دالر برآورد شده است و این رقم منع‌های زیرزمینی افغانستان توجه دونالد ترامپ را به خود جلب کرده است. دونالد ترامپ به عنوان یک تاجر، معادن افغانستان را به عنوان یک پیروزی می‌بیند که می‌تواند اقتصاد افغانستان را تقویت کند؛ برای امریکایی‌ها شغل ایجاد کند و امریکا به عنوان یک رهبر ارزشمند جدید در بازار مواد معدنی و معدن‌های کم یاب که هم اکنون توسط چین انحصار شده است، ظهور کند”.

اشرف غنی رییس‌جمهور کشور به تاریخ ۲۸ سنبله ۱۳۹۶ خورشیدی در رأس یک هیأت عالی‌رتبه دولتی به هدف اشتراک در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، عازم ایالات متحده امریکا شده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟