توافقنامه با حزب اسلامی با پیش شرط هایی چون انتقال مهاجران افغان از پاکستان به داخل نهایی شد

  • انتشار: ۲۰ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 15600

گزارش ها می رساند که نتایج گفتگوها میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و حکومت، با پیش شرط هایی چون انتقال مهاجران افغان از پاکستان به داخل کشور، رهایی زندانیان حزب اسلامی و چندین مورد دیگر به نتیجه رسیده است و نتایج این گفتگوها بعد از ظهر امروز(شنبه) در یک کنفرانس خبری اعلام می شود.

منابعی در حکومت می‌گویند که روی تمامی ماده‌های موافقت‌نامه صلح با حزب اسلامی توافق صورت گرفته و قرار است بعد از ظهر امروز این موافقتنامه امضا شود.

حشمت‎الله ارشد، سخنگوی شوراهای حزب اسلامی، گفته است که “ملاحظاتی که پیش از این رهبری حزب اسلامی در مورد مفاد توافق صلح با دولت داشت، در نتیجه‎ای مذاکرات، با برخی تعدیلات، از جانب دولت پذیرفته شده و این توافق‌نامه در حال حاضر نهایی می‌باشد.”

به گفته او، نتایج این گفتگو ها، ساعت چهار عصر امروز با حضور بزرگان سیاسی و رسانه‌ها به گونه رسمی اعلام خواهد شد.

این در حالیست که تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای بین‎المللی از افغانستان، حذف نام سران این حزب از فهرست سیاه سازمان ملل و امریکا، رهایی زندانیان سیاسی حزب اسلامی و انتقال مهاجران افغان از پاکستان به داخل کشور، عمده‌ترین پیشرط های این حزب برای مصالحه دولت افغانستان را تشکیل می‌دهد.

پیش از این، شورای عالی صلح، اعلام کرده بود که با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار، روی یک متن مدون به توافق رسیده‌اند و این توافق‌نامه به زودی از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان به امضا خواهد رسید.

شماری از شهروندان با آن که از صلح استقبال می‌کنند اما تاکید می‌ورزند که صلح با هر گروهی نباید به معنای نادیده گرفتن عدالت و فراموشی قربانیان جنگ باشد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟