تهدید سناتوران آمریکایی به قطع کمک به افغانستان در صورت ادامه موجودیت فساد

  • انتشار: ۲۶ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 15669

بعد از اینکه بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، در گزارش خود از وجود فساد گسترده در افغانستان خبر داد، برخی سناتوران آمریکایی گفتند که اگر مقامات حکومت وحدت ملی برای محو فساد اقدامی انجام ندهد؛ ممکن است این سناتوران نظرشان را در مورد کمک میلیاردها دالر به افغانستان تغییر دهد.

سناتورهای امریکا روز گذشته (پنجشنبه) مقامات وزارت خارجه این کشور را در مورد فساد در افغانستان زیر سوال برده و گفتند : نپرداختن به این موضوع می تواند موجب بازاندیشی قانونگذاران در مورد صرف سالیانه میلیاردها دالر از سوی امریکا در افغانستان شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن ، رابرت منندز عضو ارشد کمیته روابط خارجه مجلس سنا گفت :’ من نمی دانم که چه خواست و اراده سیاسی در امریکا وجود دارد تا حمایت از افغانها آن هم با توجه به آنچه در آنجا جریان دارد ، ادامه یابد ‘

منندز خود را کسی دانست که حامی سیاست امریکا در مورد افغانستان بود ولی گفت : اگر دولت کابل اقدامی انجام ندهد دیدگاه قبلی وی کاملا عوض خواهد شد.

سربازرس ویژه برای بازسازی افغانستان روز چهارشنبه با انتشار گزارشی از واشنگتن به دلیل کمک میلیاردها دالر به افغانستان بدون کمترین نظارت انتقاد کرده و گفت : این امر محرک فساد شده و ماموریت امریکا را تضعیف کرده است .

امریکا سالانه پنج میلیارد دالر به افغانستان کمک می کند که حدود 4 میلیارد دالر آن کمک های دفاعی و امنیتی و یک میلیارد دالر دیگر کمک غیر نظامی است . علاوه بر این میلیاردها دالر دیگر هزینه نگه داری هزاران نیرو و پیمانکار نظامی در آن کشور می شود.

ریچارد اولسون نماینده ویژه امریکا در امور افغانستان و پاکستان موافق است که فساد می تواند حسن حکومت داری را تضعیف کند. ولی وی از اشرف غنی رئیس جمهوری خواست ‘ شریک متعهدی ‘ در جنگ با فساد باشد.

اولسون در ادای شهادت خود در این کمیته افزود :’ نسبت به قبل از سال 2014، وضعیت به طور چشمگیری تغییر کرده است . ‘

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟