تناقض در اظهارات کمیسیون حقیقت یاب شفاخانه نظامی کابل با بازماندگان این حادثه

  • انتشار: ۲۶ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 19730

بعد از حمله خونین تروریستی بر بزرگترین شفاخانه نظامی کشور، برای بررسی ابعاد این حادثه کمیسیونی از طرف رئیس جمهور ایجاد گردید، اما این کمیسیون تاکنون نتوانسته است شمار دقیق جان باخته گان و زخمیان این رویداد را دریابد و در مواردی گفته های این کمیسیون با شاهدان عینی در داخل شفاخانه تناقضات بسیاری دارد.

در حالی که وزارت دفاع ملی بارها تایید کرده است که این حمله در همدستی با افرادی در داخل شفاخانه انجام شده است، اما رییس این کمیسیون می‌گوید که تا کنون شواهدی به دست نیامده است که نشان بدهد پزشکان این شفاخانه با حمله کننده‌گان هم دستی شده باشد.

هلال الدین هلال، رییس هیئت حقیقت‌یاب، گفت: «ما در روز نخست ارقام شهدا را به ۳۱ نفر می گفتیم و ارقام زخمی ها را تا ۹۹ نفر. ولی در بین این زخمیان کسانی بودند که بنا بر عمق صدمه رسیدن شان یا زخمی که داشتند به شهادت رسیدند که حدوداً شهدای ما تا حال به ۵۰ نفر می رسد. اما زخمی ها بعضاً تداوی شدند. و ارقام آن پایین آمده و ما در حدود ۳۱ نفر زخمی داریم.»

رییس هیئت حقیقت یاب این رویداد می‌گوید که حمله کنند‌گان شهروندان داخلی و خارجی بودند، اما ظاهراً این هیئت تا کنون کیستی و شمار این حمله کنند‌گان را نمی‌داند.

آقای هلال گفت: «شواهد و مدارکی که تا هنوز دلالت کند بر اثبات قضیه که داخل شفاخانه همرای آن ها همکاری شده باشد ما هنوز بالای آن کار می کنیم. بدون شک کسانی که در این جا آمده اند اتباع داخلی و خارجی استند. هم افغان و هم خارجی  هستند.»

جنرال هلال غفلت کارمندان شفاخانه سردار محمد داوود را یکی از علت‌های راه یافتن مهاجمان به این شفاخانه می‌داند و می‌گوید ۲۴ تن از کارمندان این شفاخانه زیر تحقیق و بازجویی قرار گرفته اند. آقای هلال می‌گوید که در میان این ۲۴ تن از جنرال تا کارمندان عادی هستند.

وی گفت: «ما یک تعداد افراد دیگری را هم تحت تحقیق داریم. این افراد کسانی اند که بخشی اپراسیونی، اداری و استخباراتی شفاخانه را مکلفیت داشتند. آن ها از سطوح بالا تا پایین همۀ آن ها زیر تحقیق اند.»

رییس این هیئت می‌گوید که روزانه در حدود چهار هزار تن در این شفاخانه رفت و امد می کنند و ظرفیت لازم برای نظارت رفت و آمد کنند‌گان در این شفاخانه وجود ندارد.

رییس این هیئت می گوید که تمامی حمله کننده گان در روز حمله از بیرون داخل شفاخانه شدند، اما باشنده گان پایتخت و نزدیکان قربانیان این رویداد نیز در برابر یافته های این هیئت واکنش نشان می دهند.

در حالی که گزاش‌هایی وجود دارند که پزشکی به نام ناشر در شفاخانۀ سردار محمدداوود با مهاجمان همکاری داشته است، اما هیت حقیقت یاب این رویداد در بارۀ این مرد چیزی نمی‌گوید و حضور پزشکان این شفانه را در میان حمله کننده گان رد می‌کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟