تلفات بالا نیروهای امنیتی افغانستان، باعث سخت تر شدن سربازگیری شده است

  • انتشار: ۲ میزان ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادثتیتر 2
  • شناسه مطلب: 48076

نیویورک تایمز در گزارشی در مورد وضعیت تلفات بسیار بالای نیروهای امنیتی افغانستان نوشته است که، این امر موجب شده است که سربازگیری بیشتر از هر زمان دیگری سخت تر شود.

نیویورک تایمز روز گذشته در گزارشی به آمار بسیار بالای تلفات ارتش و پلیس افغانستان پرداخته است در قسمتی از این گزارش در صحبت با تعدادی از مقام به این موضوع پرداخته است.

در این گزارش آمده است، این تلفات باعث شده تا سربازگیری‌های جدید بیش از هر زمان دیگری مهم و البته سخت باشد. عبدالقدوس، رئیس مرکز جذب نیرو در ارتش افغانستان در هلمند می گوید: هر روز تنها یک یا دو درخواست برای پیوستن نیروهای جدید به ارتش داریم. بعضی اوقات چند هفته می گذرد و یک مراجعه کننده نداریم. مردم نمی خواهند به ارتش ملحق شوند چون تلفات بسیار بالاست.

اما مساله فقط مربوط به تلفات نیست، مساله بن بست بین نیروهای طالبان و دولت کابل است که باعث شده تا اوضاع به نفع شبه نظامیان باشد.

در طول سال جاری میلادی، طالبان دست به عملیات‌هایی علیه نیروهای دولتی زد که باعث تضعیف آنها شد ،‌نیروهای امنیتی افغان مکررا از نیروهای آمریکایی و قوای هوایی آن می خواهند تا آنها را از این مخمصه بیرون ببرند و  در این جنگ، نیروی قوی طالبان است که به نظر می رسد در پر کردن جای خالی نیروهایش اصلا مشکلی ندارد.

درحالیکه نیروهای دولتی از بین می‌روند، پیروزی‌های میدانی طالبان باعث ایجاد دلهره و ترس در دل نیروهای دولتی شده و دورنمای توافق صلح را بسیار دور از دسترس می‌کند.

اذعان خاموش آمار بالای تلفات در زمانی اعلام شده که زنگ هشدار درباره پیشروی‌های طالبان در افغانستان به صدا در آمده است. بسیاری از مناطق در این کشور نسبت به هر زمان دیگری از ۲۰۰۱ شامل برخی از مراکز ولایات از سال گذشته میلادی یا در معرض تهدید سقوط قرار گرفته‌اند یا تحت کنترل مستقیم شبه نظامیان هستند. آمار بالای تلفات باعث ایجاد ترس و وحشت در میان ارتش و پلیس افغان شده است.

با توجه به کمبود مشاغل غیرنظامی و دستمزدهای نسبتا خوب در مشاغل ارتشی، نیروهای امنیتی افغان قبلا می توانستند ۱۰۰ هزار نیرو یا بیشتر را هر ساله به کار بگیرند. اما حالا مساله چیز دیگری است.

تا آپریل سال جاری میلادی، آمار رسمی  ۳۱۴ هزار عضو نیروهای امنیتی افغان، پلیس و ارتش اعلام شده است. تعداد واقعی نیروهای امنیتی البته کمتر است که علتش گزارش جعلی و ترک خدمت‌های گزارش نشده محسوب می‌شود.

سرهنگ مجتبی خان سعادت، رئیس بخش جذب نیرو در ولایت بدخشان می‌گوید: تعداد ثبت نام جدید برای خدمت در ارتش در ماه‌های اخیر از ۲۰ نفر به ۱۵ نفر کاهش داشته است. علتش هم افزایش سطح ناامنی و تلفات بالاست و مردم هم جرات پیوستن به ارتش را به این دلیل ندارند. بجای آن، بسیاری از جوان‌ها برای یافتن شغل به ترکیه می‌روند.

اگرچه مقام های دولتی از افشای آمارهای تلفات امتناع می کنند، آمار تلفات طالبان را که خودشان از پای درآوردند، سریعا می گویند. به گفته گزارش‌های دولتی افغانستان، در اوت نیروهای افغان ۴۲ طالبان را کشتند که در ماه می شود ۱۳۰۰ نفر.

نجیب دانش، سخنگوی وزارت امور کشور می گوید: در سالی که در مارس تمام شد، ۱۳ هزار و ۶۰۰ شبه نظامی کشته شدند. البته تاییدیه مستقلی برای چنین آمارهایی وجود ندارد.

جنرال میلر پس از گذشت یک ماه سخت و دشوار برای نیروهای افغان فرماندهی ائتلاف تحت رهبری آمریکا در افغانستان را برعهده گرفته است.

تلفات اخیر که بالاترین در هر هفته دیگری در جنگ افغانستان بود، بدون حتی یک حمله چشمگیر صورت گرفته بلکه از چندین حمله کوچکتر در دستکم ۱۵ ولایت و ۲۳ منطقه اتفاق افتاد.

خبرنگاران روزنامه نیویورک تایمز از مقام‌ها در هر ولایت که عملیات نظامی از هفتم تا ۱۴ سپتامبر رخ داد، مصاحبه کرده و براساس این گفته‌ها، در مجموع ۱۹۳ سرباز دولتی و افسر پلیس در این ۲۳ منطقه کشته شدند که کمتر از نیمی از مجموع تلفات واقعی است.

اما براساس سیاست رسمی دولت کابل، نمایندگان ولایات و نهادهای دولتی و پلیس منطقه‌ای از افشای جزئیات تلفات به رسانه‌های خبری منع شده‌اند. سخنگوی یکی از روسای پلیس ولایات گفته است که رئیسش اخیرا به او دستور داده که تنها اطلاعات درباره موفقیت‌ها را ارائه کند و تلفات ارتش و نیروهای امنیتی را گزارش ندهد.

تلفات ارتش افغان از زمانی افزایش یافت که ائتلاف بین المللی کنترل اوضاع را به دست نیروهای افغان سپرده و ماموریت نظامی آمریکا در ۲۰۱۴ در افغانستان پایان یافت. البته هنوز ۱۴ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان باقی مانده‌اند.

ارتش آمریکا، افغان‌ها را برای تغییر کاربری ایست‌های بازرسی بزرگ ارتش مسئول حفاظت از جاده‌ها، تاسیسات و پایگاه‌ها در سراسر کشور به ایست‌هایی کوچکتر تشویق کرده که در آنها بخشی از نیروهای نظامی افغان به نگهبانی از مراکز جمعیتی می‌پردازند و مابقی هم در عملیات شرکت دارند.

تحلیلگران نظامی می گویند: در سراسر فصل نبرد در تابستان، نیروهای افغان موضع دفاعی خود را حفظ کردند اما بسیاری از عملیات تهاجمی توسط طالبان انجام شد. این مساله به طالبان اجازه داد تا دست به عملیات گسترده علیه ایست های بازرسی و پایگاه‌های دورافتاده بزند که نتایج وحشتناکی را هم داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟