تلاش چین برای توسعه تسلیحات هسته ای

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۳۹۷
  • سرویس: امنیت و حوادثبین الملل
  • شناسه مطلب: 43219

چین به شدت در حال توسعه نسل جدید تسلیحات هسته‌ای خود و سبقت گرفتن از آمریکا در شبیه‌سازی انفجارهای هسته‌ای است که نگرانی‌ کارشناسان را از احتمال بروز یک درگیری هسته‌ای افزایش می‌دهد.

آکادمی مهندسی فیزیک چین گزارش کرد، بین سپتامبر ۲۰۱۴ و دسامبر ۲۰۱۷، چین حدود ۲۰۰ آزمایش را برای شبیه‌سازی یک انفجار هسته‌ای انجام داده است.

در مقایسه با این آمار، آمریکا اما بین سال‌ها ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ تنها ۵۰ مورد از چنین آزماش‌هایی را انجام داده است.

این گزارش هم‌چنین اظهار می‌کند که چین به طور میانگین در هر ماه، پنچ آزمایش هسته‌ای انجام می‌دهد و این در حالی است که آمریکا کمتر از یک بار در ماه چنین آزمایش‌هایی را صورت می‌دهد.

کارشناسان هشدار داده‌اند که با تلاش چین، آمریکا و روسیه برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای هدفمندتر برای مقابله با تهدیدهای احتمالی، خطر درگیری هسته‌ای به طرز اجتناب ناپذیری بالا می‌رود.

مقامات پنتاگون اظهار کرده‌اند که آمریکا می‌خواهد دشمنانش باور کنند که احتمال دارد این کشور از این تسلیحاتی که کوچکتر، فنی‌تر و هوشمندتر هستند و برای نابودی اهداف خاص و با تخریب محدود طراحی شده‌اند، استفاده کند.

این سلاح‌ها در حالی که همچون نمونه‌های پیشین خود تخریبگر نیستند و نمی‌توانند شهرها را نابود کنند، اما بسیار قدرتمندتر از آن‌ها هستند.

کارشناسان مدعی هستند که به دلیل ایمنی بیشتر این سلاح‌ها، دولت‌ها تمایل بیشتری برای استفاده از آن‌ها خواهند داشت.

یک مقام نیروی دریایی در پکن گفت: استفاده از کلاهک‌های کوچک به استفاده از کلاهک‌های بزرگتر خواهد انجامید.

او توضیح داد: اگر سایر کشورها علیه ما از تسلیحات هسته‌ای استفاده کنند، ما باید این اقدام را تلافی کنیم و احتمالا به همین دلیل است که تحقیقاتی برای ساخت تسلیحات جدید صورت می‌گیرد.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی آزمایش تسلیحات هسته‌ای ممنوع شد، با این حال کره شمالی از این توافق پیروی نکرد.

دانشمندان چینی به جای آزمایش واقعی این تسلیحات، از اسلحه‌های گاز پرقدرت استفاده می‌کنند.

چین هم‌اکنون در حال ساخت تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی جدید برای جنگ در محدوده نزدیک است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟