تلاش هند برای تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده تسلیحات نظامی در جهان

  • انتشار: ۵ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 18589

هند به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای وارد کننده اسلحه در جهان با سرمایه گذاری گسترده در صنایع نظامی در نظر دارد به بزرگترین صادرکننده تجهیزات نظامی درجهان تبدیل شود.

مقامات دفاعی هند، بیش از نیم قرن است که به دنبال خودکفایی و تولید تجهیزات دفاعی و نظامی در داخل کشور بوده اند ولی این تلاش ها تاکنون منجر به کاهش واردات اسلحه نشده و همچنان این کشور در صدر بزرگترین وارد کنندگان اسلحه در جهان قرار دارد.

براساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم ،هند در سال های 2012 تا 2016، بیش از 13 درصد از واردات کل سلاح جهان را به خود اختصاص داده است.

در این گزارش همچنین آمده است که چین توانسته است در این دوره با تولید سلاح بومی، واردات خود را کاهش دهد درحالی که هند همچنان برای تامین سلاح خود به کشورهایی چین روسیه، امریکا، اسرائیل ،کوریای جنوبی و کشور های اروپایی وابسته است.

واردات سلاح هند در سال های 2007 تا 2011 و 2012 تا 2016، 43 درصد افزایش یافته است و در چهار سال گذشته واردات جهانی هند از کشور های همسایه خود مانند پاکستان و چین بسیار بیشتر بوده است.

سیمون ویتسه مان محقق ارشد موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم و تحلیل گر مخارج نظامی می گوید تلاش های هند از سال 1950 میلادی تاکنون برای ساختن سلاح های بزرگ موفقیت زیادی به همراه نداشته و این کشور همچنان به عنوان یکی از وارد کنندگان بزرگ اسلحه در جهان است.

تحلیل گران با اشاره به تلاش های نخست وزیر هند برای ساخت در هند و انتقال تکنالوژی برای هر خرید نظامی، ظرفیت صنایع هند را برای جذب تکنالوژی کافی نمی دانند.

مقامات دفاعی هند بر خلاف نظر این تحلیل گران معتقدند که این کشور درسالهای اخیر گام های بزرگی برای کاهش وابستگی در زمینه واردات تجهیزات نظامی برداشته و در حال تبدیل به یکی از بزرگترین صادر کنندگان اسلحه در جهان است .

وی اودیا باشکار رئیس شرکت دولتی نظامی بهارات داینامیکس گفت: بخش دولتی نظامی هند اقدامات خود را برای صادرات تجهیزات نظامی در جهان آغاز کرده است.

وی افزود: در این راستا، شرکت های نظامی هند در حال گفت و گو با کشور هایی مانند مصر، میانمار، ترکیه، قزاقستان و ویتنام برای صادرات سلاح به این کشورها است.

به گفته وی ،هم اکنون هند می تواند موشک های هدایت شونده ضد تانک و موشک های زمین به زمین اکاش را به دیگر کشورها صادر کند.

هند 15 نوع سلاح از جمله موشک های هوا به هوا استرا، موشک زمین به زمین پراهار، جنگنده های سبک، موشک کروز براهموس، تانک های آرجون، سیستم های کنترل و اخطار اولیه و انواع رادارهای جنگی و هواپیماهای بدون سرنشین را برای صادرات در نظر گرفته است .

دولت هند اعلام کرده است که قصد دارد تا سال 2019 صادرات تجهیزات نظامی را به 2 میلیارد دالر افزایش دهد.

این کشور همچنین به صنایع نظامی اجازه داده که 10 درصد از تولید های خود را به صادرات اختصاص دهند درحالیکه این صنایع پیش از این پس از تامین نیازهای نیروهای مسلح اجازه صادرات داشتند.

باید دید که این کشور آسیای جنوبی که یکی از بزرگترین وارد کنندگان سلاح در جهان است می تواند همانند همسایه قدرتمند خود (چین )علاوه بر ساخت تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور به یکی از صادرکنندگان بزرگ سلاح در جهان تبدیل شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟