تلاش داعش برای به عهده گرفتن حادثه سقوط هواپیمای روس

  • انتشار: ۱۰ عقرب ۱۳۹۴
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 11096

درحالی که مقام های قاهره و مسکو دخالت داعش در سقوط هواپیمای مسافری روس را رد می کنند ، یک تارنمای عربی با اشاره به انتشار گزارش دوره های آموزشی داعش درباره نحوه شکار هواپیماها نوشت که این موضوع با سرنگونی هواپیمای مسافری روسی ارتباط دارد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از العالم، تارنمای ” عربی21″ امروز یکشنبه درگزارشی نوشت: فعالان سیاسی معتقدند میان اقدام “ولایت سیناء ” شاخه مصری داعش مبنی بر پذیرفتن مسئولیت  سقوط هواپیمای  روسی که همه 224 سرنشین آن کشته شدند و دوره هایی که این گروه 50 روز پیش برای نیروهای خود جهت آموزش شکار هواپیماها برگزار کرد، ارتباطی وجود دارد.

شمال منطقه سینا در مصر پایگاه اصلی گروه تروریستی موسوم به “انصار بیت المقدس” است. این گروه بعدها نام خود را به ولایت سینا تغییر داد تا به این ترتیب سرسپردگی خود را به گروه تروریستی داعش در مناطقی از سوریه و عراق نشان دهد.

علیرغم تردیدهای زیاد درباره  توانایی این گروه تروریستی برای هدف قرار دادن  هواپیمایی که رسانه های روسیه اعلام داشتند در ارتفاع 31 هزار پایی (9 کیلومترو 400 متر) سقوط کرده، ناظران بعید نمی دانند درصورتی که این گروه امکان دسترسی به ضدهوایی های پیشرفته را داشته باشد بتواند هواپیما را در آن ارتفاع هدف قرار دهد.

عکس های دوره آموزشی که پایگاه خبری “عربی 21 ” آن را به دست آورد بیانگر این است که ” ولایت سینا” دارای ضد جنگنده ها “ایگلا 389ک ” ساخت روسیه است که نمی تواند مسافتی بیش از 16.5(5 کیلومتری) را طی کند افزون بر اینکه نیروهای این گروه روش استفاده از موشکهای ضد زرهی کورنیت  را آموزش دیده اند.

موشک ایگلا پیشرفته بوده و اشعه مادون قرمز تولید میکند و دارای 17 کیلوو 900 گرم وزن است و با سرعتی حدود 320 متر در ثانیه پرواز می کند  و به سبب دارا بودن دستگاه های ایجاد پارازیت بر روی دستگاه های رادار هواپیما، جلوی شناسایی توسط پرسنل هواپیما را نیز می گیرد.

پایگاههای روسی بهای یک موشک مدل ایگلا 389ک را  80 هزار دلار براورد کرده اند ،که این مساله  سئوالهای زیادی را برای فعالان سیاسی درخصوص توانایی خرید این گروه و محل تهیه آن ایجاد کرده است.

برخی ناظران در گفت وگو  با عربی 21 اعلام کردند؛ بعید نیست ولایت سینا دارای موشکهای پیشرفته تری از موشک مذکور، مانند موشک ایگلا 2 باشد که برد آن 9 کیلومتراست ( نزدیک به ارتفاع پرواز هواپیمای مسافری روسی )، در حالی که برخی دیگر معتقدند شاید این هواپیما به دلائلی در ارتفاع پایینی پرواز کرده باشد.

ولایت سینا رسما مسئولیت سقوط هواپیمای  روسی را برعهده گرفت.

تارنمای عربی 21 نوشت که به نظر می رسد مقام های روسیه و مصردر قبال این مساله و تعیین چگونگی سقوط  هواپیما  دستپاچه هستند  اگرچه امکان سقوط آن را بعید دانسته اند بدون اینکه دلیل قطعی آن را اعلام کنند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟