تلاش برای برکناری امپراتور شمال

  • انتشار: ۲۱ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 33180

گزارش هایی در دست است که نشان می دهد اشرف غنی تلاش می‌کند تا حمایت عبدالله را برای برکناری عطامحمد نور کسب کند و پس از برکناری نور یکی از افراد نزدیک به ریاست اجرایی و از حزب جمعیت  را در مقام ولایت بلخ برگزیند.

فرماندهان شمال که در ولایت‌های ‌کاپیسا و پروان نفوذ بسیاری دارند گرچه از عبدالله حرف شنوی دارند، اما به عطامحمد نور وفادار هستند و از برکناری وی از ولایت بلخ حمایت نمی‌کنند.

منابع می‌گویند که جمعیت اسلامی از غنی فرصت خواسته است تا جانشین نور را معرفی نماید و سپس والی بلخ رسماً کنار برود.

آقای نور دیگر بارها سران حکومت  را دربارۀ برخی عملکردهایش مورد انتقاد و سرزنش قرار می‌داد. اظهارات رک و بی‌محابای او علیه دولت مرکزی و به ویژه رییس‌جمهوری، حاکمیت دولتی مرکزی را تحت شعاع قرار داده و خُلق نظام را تنگ کرده بود.

به همین دلیل گفته می شود حکومت وحدت ملی در یک اقدام تصمیم گرفته است که این منتقد قدرتمند شمال را از سمتش برکنار کند.

در روزهای پسین، نور در اظهاراتی کم‌سابقه، رهبری حکومت را در ناامنی و انتقال پروژۀ جنگ به شمال متهم کرد و از جامعۀ جهانی به ویژه امریکا هم به خاطر حمایت از یک تیم «حریص»، «تمامیت خواه» و «زراندوز» در ارگ ریاست‌جمهوری سخت انتقاد کرد. او به این بسنده نکرد و به آخر خط زد و امریکایی‌ها را به انتقال تروریستان به شمال و فرودآوردن هلیکوپترهای مشکوک به مناطق جوزجان و سرپل متهم کرد.

اظهارات او از حوصلۀ ارگ و دیپلمات‌های غربی در کابل بیرون شد. اکنون، رییس‌جمهور غنی در حمایت کشورهای غربی، تصمیم برکناری عطامحمد نور را گرفته است. رهبری حکومت به آقای نور گوش‌زد کرده‌اند که یا به کار در ولایت بپردازد و یا هم به عنوان یک منتقد در بیرون از حکومت به فعالیت ادامه بدهد. بر بنیاد اطلاعات، عطامحمدنور پذیرفته است که با کنار رفتن از ولایت بلخ، به فعالیت‌هایش در بیرون از نظام ادامه بدهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟