تلاش اشرف غنی برای در اختیار گرفتن بیش از 53 درصد کرسی های پارلمان توسط پشتون ها

  • انتشار: ۵ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 29555

اشرف غنی رئیس جمهور تلاش می کند تا برای همخوانی پارلمان آینده، با برنامه خودش دست به تغییرات گسترده و نامحسوس بزند، در خبری گفته شده است رئیس جمهور در تلاش است تا 53 درصد اعضای پارلمان آینده را پشتون ها تشکیل دهد، و این افراد باید از پشتون های مربوط به تیم خودش باشد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از افغانستان رو، رییس‌جمهور غنی، در تلاش برکناری 370 ولسوال از  ولسوالی‌های افغانستان می‌باشد. این برنامه آقای رئیس جمهور به دلیل اینکه وی می خواهد تا در آینده هیچ گونه مشکلی در تطبیق برنامه هایش نداشته باشد، انجام می شود.

یک منبع معتبر به افغانستان.رو گفته است که اشرف‌غنی به منظور زمینه‎سازی برای انتخابات سال 2019 میلادی و همچنان انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی تلاش دارد تا مدیریت ولسوالی‌ها را در کنترل تیم خویش در آورد.

به گفتۀ منبع، هدف اشرف‌غنی از این کار، کنترل بر حوزه‎های رأی‌گیری در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری می‌باشد.

منبع معتبر گفت که اشرف‌غنی تلاش دارد تا در انتخابات سال آیندۀ پارلمانی، اکثریت را در مجلس نمایندگان از تیم خود داشته باشد. او گفت که در این راستا از هم اکنون کار و فعالیت را آغاز کرده است. منبع گفت که تیم غنی با شخصیت‎های عمدتاً پول‌دار اقوام و گروه‎های قومی در تماس است تا آن‌ها را برای انتخابات پارلمانی آماده سازد.

منبع افزود که غنی تلاش می‌ورزد دست‌کم 53 درصدِ اعضای پارلمان را متعلق به پشتون‎ها بسازد. آن‌هم پشتون‎های مربوط به تیم خودش.

یکی از کارمندان بلندپایۀ کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز تأیید کرد که تیم غنی در پی اعلام بست‌های ولسوالی‌ها است تا از آن طریق بتوانند زمینۀ تقرر افراد خودشان را در ولسوالی فراهم سازند. او مشخصاً از نادر نادری رییس کمیسیون اصلاحات اداری نام گرفت که در این خصوص تلاش می‌ورزد.

منبع معتبر همچنان به افغانستان.رو گفته است که احتمالاً اشرف غنی در سال اخیر حکومتش لویه جرگه قانون اساسی را برگزار نماید.

بربنیاد توافق نامۀ تشکیل حکومت وحدت ملی، قرار بود لویه جرگۀ قانون اساسی ظرف دو سال برگزار شود و لویه جرگه کرسی ریاست اجرایی را به صدارت تبدیل نماید. اما به دلایل مشخص، لویه جرگه برگزار نشد.

منبع ابراز داشت که غنی به منظور داشتن اکثریت در لویه جرگه از هم اکنون روی ترکیب شورای ملی، شورای ولسوالی‌ها و شورای ولایتی کار می‌کند. به گفتۀ منبع، این درحالی است که رقبای غنی، تا هنوز هیچ تدبیر و برنامه‌یی برای انتخابات‌های پیش رو نسنجیده‌اند.

در این حال، منبع معتبر گفت که اشرف‌غنی در پی سپردن وظایف و مسوولیت‌های فرماندهی‌های پولیس به قول اردوها می‌باشد. البته این مسأله در حد یک طرح است. اما احتمالاً با مخالفت دیگر جریان‌ها و چهره‎های سیاسی مواجه شود.

این در حالیست که پیش از این بسیاری از آگاهان معتقد بودند که تلاش رئیس جمهور برای تک کرسی کردن حوزه های انتخابیه، در اختیار قرار دادن کرسی های بیشتری از پارلمان به دست پشتون ها بوده است.

اشرف غنی در دو سال اخیر تلاش های بسیار زیادی برای متحد کردن پشتون ها به کار برده است، از جمله وی با رایزنی های فراوان توانست گلبدین حکمتیار را به صلح راضی کند در حالیکه وی سال ها با حکومت در مبارزه بود.

گلبدین حکمیتار در حال حاضر یکی از افراد نزدیک به اشرف غنی رئیس جمهور است و بارها حمایت خود را از وی اعلام کرده است، تا جاییکه وی چندی پیش ائتلاف نجات افغانستان را به شدت مورد انتقاد  قرار داده بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟