تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش بس در یمن

  • انتشار: ۱۶ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 7002
یمن

با گذشت بیش از صد روز از تجاوز هوایی سعودی به یمن و تخریب این کشور و کشتار مردم آن، عرصه سیاسی و دیپلماتیک یمن، شاهد تلاش‌هایی گسترده برای تثبیت آتش بس بشردوستانه است، مساله‌ای که همه قدرت‌های بزرگ و طرف‌های منطقه‌ای بر سر آن توافق دارند؛ جز عربستان سعودی و همراهانش.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از العالم، “اسماعیل ولد الشیخ احمد” فرستادۀ سازمان ملل، پس از سفری دوره ای به عربستان، عمان و کویت، سرانجام به صنعا آمد تا آخرین تلاش های خود را برای برقراری آتش بس بشردوستانه پی بگیرد.

ولد الشیخ در این چارچوب، با مسئولانی از حزب کنگره خلق در صنعا دیدار کرد و در گفت وگوی تلفنی با “حسین امیرعبداللهیان” معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در امور عربی و آفریقایی بر ضرورت پشتیبانی منطقه ای و حمایت کشورهای منطقه از جمله ایران از تلاش ها برای توقف جنگ در یمن تاکید کرد.

جنبش انصارالله، حمایت خود را از آتش بس و همچنین جنگ با گروه القاعده اعلام کرد، به شرط این که آن ها هم به آتش بس پایبند باشند.
“محمد علی الحوثی” رئیس کمیته عالی انقلاب نیز توقف کامل تجاوز سعودی را خواستار شد، زیرا آتش بس، نمی تواند هیچ دستاورد میدانی برای یمنی ها داشته باشد.

در این میان، عربستان سعودی، آشکارا، ضد تلاش ها برای آتش بس گام بر می دارد و حملات خود را گسترش می دهد، حملاتی که به کشته شدن ده ها تن از مردم یمن در استان لحج انجامید، تا بتواند پیش از قبول آتش بس، بیشترین تعداد لازم از یمنی ها را کشته باشد.

اما جنگ صد روزۀ عربستان سعودی ضد یمن، جز شکستی بزرگ، دستاوردی برای سعودی ها نداشته است، زیرا ارتش عربستان، در معرض حملات متوالی ارتش یمن و کمیته های انقلابی در داخل اراضی سعودی قرار گرفته است و عربستان، دیگر قادر به کتمان این مساله نیست.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟