تلاشهای صلح خواهانه یا مهندسی هدفمندانه؟

  • انتشار: ۲۵ سرطان ۱۳۹۷
  • سرویس: دیدگاهسیاست
  • شناسه مطلب: 45095

به تاريخ 19و 20 سرطان، عربستان سعودى ميزبان نشستى براى صلح در افغانستان با اشتراك دبيركل سازمان همكارى اسلامى و عالمان دينى از افغانستان و سراسر جهان در شهرهاى جده و مكه بود. چند روز پيش از اين، پادشاه سعودى نيز خواستار تمديد آتش‌بس در افغانستان شده بود.

يك روز پيش از نشست صلح در عربستان، مايك پامپئو، وزير خارجه ايالات متحده امريكا در يك سفر از پيش اعلام نشده به كابل آمده و از روند صلح در افغانستان اعلام حمايت نمود. او در اين سفر به مقامات كابل اطمينان داد كه كشورش آماده است در هر نشستى براى صلح در افغانستان مشاركت نموده و از روند صلح حمايت نمايد.

رئيس‌جمهور اشرف غنى در نشست خبرىِ كه با وزير خارجه امريكا داشت، آتش‌بس سه روزه را يك تجربه استثنايى و بى‌پیشینه در بحران چهل ساله افغانستان ارزيابى كرده و نسبت به روند صلح در كشور ابراز خوش‌بينى نمود.

درحالى كه رئيس‌جمهور در رسانه‌ها ودر اظهارنظرهايش از موضع يك مسئول خيرخواه و صلح‌طلب سخن مى‌گويد و متحدين منطقه‌اى و فرامنطقه‌اى حكومت، حمايت تبليغاتى و رسانه‌اى از او مى‌كنند؛ ولايت‌هاى شمال كشور در اثر اقدام‌های حزم‌گريزانه و عقل‌ستيزانه تبارگرايان حاكم، به شدت مضطرب و ملتهب اند و به بيرون از نظام سوق داده مي‌شوند؛ نظامى كه خود آنان بنيان گذاشته‌اند و در روندهاى دموكراتيك و استقرار دولت قانون‌مند ملى و مبارزه با هراس‌افكنان، آشوب‌طلبان و قانون‌شكنان، به عنوان شهروندان آگاه به مسئوليت‌هاى شهروندى و پيشتاز در قانون‌گرايى عمل كرده‌اند.

مجموع اين حوادث، ما را بر آن مي‌دارد كه نسبت به مسايل زير تأمل بيشتر داشته باشيم:

1-  در حالى كه ايدیالوژى جزم‌نگر، انعطاف‌ناپذير، غيريت‌ساز و ديگرستيزى حاكم بر عربستان، سراسر خاورميانه و منطقه ما را به آشوب كشيده و بسيارى از گروههاى هراس‌افكن در سراسر اين مناطق، آبشخور اين تفكر تكفيرى هستند و حاكمان خام‌انديش آن كشور، مردم مظلوم يمن را به قحطى و گرسنگى درانداخته و كودكان آنان را به خاك و خون کشیده‌اند! آيا اين كشور با اين خصوصيت فكرى و خصلت فرعونى، صلاحيت اخلاقى آن ر‌ا دارد كه به مسلمانان جهان پيام صلح و سلام مخابره نمايد؟ آيا اين سلطان نشين پولدار از شأنيت اخلاقى و اقناعى يك دعوت‌گر مصلح و خيرخواه بر خوردار است كه مومنان را به سوى خير و صلاح و رستگارى هدايت و رهبرى كند؟

2-  بعد از تحولات خاورميانه موسوم به بهار عربى، ايالات متحده امريكا با همكارى برخى متحدان خاورميانه‌اى خود از جمله عربستان سعودى در پى ايجاد نظم جديدی در خاورميانه برآمدند و اين راهبرد خطرخيز آنان، پاى برخى قدرت‌هاى رقيب منطقه‌اى و فرامنطقه‌اى را نيز به منطقه كشاند و موجب آن شد كه مردمان اين منطقه در اثر جدال‌هاى خونين دو جبهه رقيب، خُرد و خمير شوند و تمام هستى و دار و ندار خود را از دست بدهند و در سراسر جهان پراكنده و آواره گردند!

3-  اگر ايالات متحده امريكا با همكارى متحدين منطقه‌اى و همكاران افغانستانى خود، تحت عنوان حمايت از روند صلح، در پى مهندسى نظم جديد در كشور ما باشند! آن وقت ما نه تنها به صلح و ثبات دست نخواهيم يافت، بل سناريوي وحشتناك خاورميانه به بدترين شكل ممكن آن، در كشور ما نيز تكرار خواهد شد! و خدا كند كه تحولات و التهابات شمال، تبعيد و حصر و حبس شخصيت‌هاى تأثيرگذار، محورى و رهبرى‌كننده جبهه مقاومت عليه هراس‌افکنی و شورشگرى در شمال از يك طرف  و رها كردن پى در پي قاتلان حرفه‌اى و تمويل و تجهيز سرسام‌آور برخى رهبران مخوف آنان از طرف ديگر  در راستاى مهندسى اين نظم جديد نباشد!

علی احمدی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟