تفاهنامه انتقال برق دوشی الی بامیان در ارگ به امضا رسید

  • انتشار: ۳۰ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13918

تفاهمنامه پروژه لین انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت با ظرفیت ۳۰۰ میگاوات از دوشی تا بامیان میان شرکت فراهم کننده برق در افغانستان (برشنا) و بانک توسعه آسیایی امروز با حضور رییس جمهورغنی و اعضای کابینه در ارگ به امضا رسید.

بر اساس تفاهمنامه امضا شده، قرار است که بانک توسعه آسیایی هزینه انتقال برق از ولسوالی دوشی ولایت بغلان به بامیان را پرداخت کند اما تا کنون هزینه مجموعی این طرح مشخص نشده است.

گفته شد این پروژه که از مسیر دوشی- بامیان حدود ۶۰۰ کیلو متر را در بر می گیرد، امروز از سوی قدرت الله دلاوری، رییس شرکت برشنا و پنیلا، رییس بانک توسعه آسیایی به امضا رسید.

علی احمد عثمانی، وزیر انرژی و آب کشور در این مراسم گفت که خط انتقال ۲۲۰ کیلو ولت از دوشی تا بامیان راه اندازی می شود که ظرفیت انتقال مجموعی آن ۳۰۰ میگاوات برق است.

آقای عثمانی افزود که قرار است یک ایستگاه ۳۲ میگاولت امپیر و یک شبکه توزیع ۲۰ کیلو ولت که قادر به تهیه برق برای ۲۰ هزار خانوار است نیز در بامیان ساخته شود.

به گفته او، علاوه بر اینکه ۲۰ هزار خانواده در بامیان از نور برق مستفید می شوند، سردخانه های نیز برای نگهداری محصولات کشاورزی در این ولایت ایجاد خواهد شد.

آقای عثمانی گفت: امید واریم که یک روز این انتقال به خوبی صورت بگیرد و ما شاهد روشن شدن ولایت های مرکزی باشیم.

کار این پروژه از ماه سرطان سال جاری آغاز شده و در ماه قوس سال ۱۳۹۸ به پایان خواهد رسید.

پروژه مسیر لین برق ۵۰۰ کیلو ولت ترکمنستان بعد از فیصله کمیسیون که از سوی حکومت وحدت ملی تعیین شده بود، از سوی رییس جمهورغنی تثبیت شد.

این تفاهمنامه در حالی به امضا می رسد که جنبش روشنایی تا کنون به فیصله کمیسیون تعیین شده از سوی حکومت معترض است و خواست آنان تنها عبور لین برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر بامیان بوده است

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟