تغییر فرماندهان نظامی، از شکست در یمن تا تسویه داخلی   

  • انتشار: ۱۹ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 38040

عربستان در تازه ترین تغییرات در ساختار سیاسی و قدرت دست به تغییر ترکیب فرمانده های نظامی ارتش زد.

از بازداشت تاجران و سرمایه داران سعودی تا تغییرات در ساختار سیاسی، اجتماعی و نیز آزادی های اجتماعی در داخل و نیز تلاش برای انتقال از وهابیت و گذر از افراطی گری دینی به ازادی های جنسی و اجتماعی از مهمترین این تغییرات است که با حمایت های سیاسی واشنگتن انجام می گیرد.

عربستان اکنون در تمامی پرونده ها در منطقه شکست خورده است. بازی با برگه داعش و تروریسم وهابی و تکفیری در سوریه و عراق و نیز برگه بارزانی برای بازگردان ناامنی به عراق و نیز سعد حریری در لبنان و علی عبدالله صالح در یمن هم نتوانست این پادشاهی نوترکیب و مدعی پدرخواندگی اعراب به جایگاه خود بازگرداند.

از سویی این کشور در یمن به سختی شکست خورده است. جنگی که قرار بود با عنوان توفان قاطعیت تنها چند هفته بطول انجامد امروز حدود  سه سال است که ادامه دارد. همین ارزیابی های نادرست امنیتی و اطلاعاتی و ناتوانی ساختار نظامی در جنگ یمن که به درازا انجامید و نیز برگه های سوخته در تحولات منطقه مهمترین دلیل این تغییرات است.

از سویی درک این واقعیت نیز مهم است که در نتیجه سیاست های جنگ طلبانه بن سلمان که به کشتار و نسل کشی یمنی ها و سوریه و عراق انجامید برخی از فرمانده هان نظامی در کنار شکست های میدانی دچار سرخوردگی شدند و برخی اندک نیز حاضر به ادامه کشتار نیستند.

از سویی دیگر بن سلمان با  این تغییر می خواهد هم یک تسویه داخلی و هم تلاش برای بازسازی روحیه نظامیان و نیز تقویت جریان وفادار نظامی به خود  در داخل ارتش انجام دهد.

این در حالی است که یک تحلیلگر سابق سیا در بروکینگز در باره دلایل تغييرات در فرماندهان نظامي ارتش عربستان می گوید: باقی ماندن نیروهای معتقد به محمد بن سلمان و تشديد بمباران هواييِ يمن جهت پیروزی از مهمترین دلایل این تغییرات است .

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟