تغییر رویکرد عربستان به اخوان المسلمین

  • انتشار: ۲۰ حوت ۱۳۹۳
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 3114
عربستان

به گزارش فرجام به نقل از شبکه خبر، اعضای رهبری اخوان در اقامت ۱۰ روزه در ریاض دیدارهای سری ای را با مقامات حکومت عربستان انجام داده اند.

به اعتقاد عربستانی ها این کار سبب می شود تا شکاف در میان جبهه اهل تسنن و کشورهای عربی در برابر ایران کاهش یابد و از تضعیف اعراب سنی در برابر قدرت روز افزون ایران جلوگیری شود. گفته می شود عربستان در همین چارچوب تماس های تازه ای را نیز با اسرائیل آغاز کرده و تلاش دارد حمایت غیر مستقیم اسرائیل را از طرح خود جلب کند.

پیش از این عربستان معتقد بود که اخوانی ها در روند تحولات سوریه تاثیر تخریبی و سلبی داشته اند و رفتارهای آنها سبب شده تا سیر تحولات در سوریه به سمتی نرود که باعث سقوط اسد شود. همچنین آنها را عامل اصلی شکاف در جبهه مخالفان اسد دانسته اند.

منابع آگاه همچنین گفتند که کشورهای عرب منطقه خلیج فارس از این نگران هستند که هزینه نزدیکی اخوان با عربستان را آنها بپردازند. این منابع همچنین گزارش دادند که حکومت آل سعود فشارهای تازه ای را به مصر آغاز کرده تا در روابط خود با اخوان المسلمین تجدید نظر کرده و آنها را وارد روند نقشه سیاسی کشور کنند.

امارات متحده عربی به هیچ وجه حاضر به نرمش در قبال اخوان المسلمین نیست و گفته می شود این مساله سبب تنش در روابط ریاض – ابوظبی نیز شده است.

تغییر نگاه ریاض نسبت به اخوانی ها موجب عصبانیت مصری ها نیز شده است. مصری ها که اخیرا حمایت های سخاوتمندانه عربستان از آنها کم شده و این مساله را مایه نگرانی خود می دانند، از این که از سوی عربستان تحت فشار قرار گرفته اند تا با اخوانی ها رابطه برقرار کنند و حتی حاضر به پذیرش آنها در نقشه سیاسی قدرت در کشور شوند، ناخرسندند و این مساله سبب شده است تا در بسیاری از سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های خود تجدید نظر کنند.

گفته می شود بعد از فوت ملک عبدالله رویکرد عربستان نسبت به اخوان المسلمین تغییر کرده است. این تغییر رویکرد نیز تحت تاثیر امریکایی ها صورت گرفته است. امریکایی ها به دنبال جریان معتدل سنی در میان کشورهای عربی و جامعه اهل تسنن هستند و همچنان معتقدند که اخوان المسلمین معتدل ترین جریان سازمان یافته در میان اهل تسنن محسوب می شوند که قدرت سیاسی بالایی دارند و از توانایی رویارویی با تندروهای اسلامی برخوردارند.

در این میان گفته می شود قطر درصدد بهره بردای از تغییر رویکرد عربستان است و به همین دلیل حمایت افراطی ای را از اخوانی ها آغاز کرده است. همچنین قصد دارد نیروهای تازه ای را تحت کنترل اخوانی ها و با همکاری امنیتی و نظامی ترکیه در سوریه آموزش دهد و علیه بشار اسد بسیج کند. قطر امیدوار است به این ترتیب بتواند به بسیاری از آرزوهای برآورده نشده خود برسد.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟