تظاهرات کابل به سایر شهرها نیز کشیده شد

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 23866

دامنۀ اعتراض‌های مردمی که روز جمعه (۱۲ جوزا) در کابل برگزار گردیده بود، به ولایت‌های دیگری چون هرات، بدخشان، بلخ، غور، تخار و چندین شهر دیگر نیز کشیده شده است.

روز جمعه هزاران تن از شهروندان کابل از نقاط مختلف پایتخت در یک راهپیمایی اعتراضی به چهارراهی زنبق (جایی که حملۀ روز تروریستی رخ داده بود) سرازیر شدند و با برپایی خیمۀ تحصن، خواستار برکناری سران حکومت وحدت ملی شدند.

به دنبال این تظاهرات، شهروندان شماری از ولایت‌ها، حمایت‌شان را از معترضان در کابل اعلام کردند و خواستار برکناری شماری از مسوولان درجه یک امنیتی شدند.

شهروندان بادغیس نخستین کسانی بودند که در حمایت از تظاهرات کابل راهپیمایی اعتراضی برپا کردند. آنان در این راهپیمایی شعارهای ضد پاکستانی سر دادند و تأکید کردند که خواهان “برکناری مسوولان بی‌کفایت امنیتی و اعدام علنی یازده تن از اعضای شبکۀ حقانی هستند.”

دو روز پیش، مسوولان نهادهای جامعۀ مدنی و خبرنگاران در شهر شبرغان، ضمن نکوهش حملۀ مرگبار روز چهارشنبه در کابل، از تظاهرات دادخواهانۀ کابل حمایت کردند.

در سویی دیگر، باشنده‌گان ولایت غور نیز خاموش ننشسته و با ریختن به جاده‌های مرکز این ولایت، حمایت‌شان را از تظاهرات روز جمعه اعلام کردند.

همزمان با این، روز گذشته شماری از شهروندان، فعالان مدنی و برخی از نماینده‌گان مردم هرات در مجلس، دیروز در یک راه‌پیمایی در مقابل ساختمان مقام این ولایت، با خانواده‌های قربانیان رویدادهای اخیر غم‌شریکی کرده و حمایت‌شان را از تظاهرات کابل اعلام کردند.

در عین حال، دیروز باشند‌گان ولایت تخار نیز در چوک این ولایت گرد آمده و خواستار کناره‌گیری رهبران حکومت وحدت ملی گردیدند.

شماری از فعالان مدنیِ ولایت نیمروز هم در یک گردهمایی اعتراضی، دیروز یکشنبه حملات مرگبار اخیر در کابل را محکوم کرده و بربازداشت عاملان این رویدادها تأکید کردند.

در حملۀ مرگباری که روز چهارشنبۀ هفتۀ گذشته در چهاراهی زنبقِ شهر کابل اتفاق افتاد، بیش از ۱۰۰ تن کشته شدند و بیش از ۴۰۰ تن دیگر روانۀ بیمارستان شدند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟