تظاهرات در کابل به خشونت کشیده شد/ گزارش هایی از مرگ چند معترض در تظاهرات امروز

  • انتشار: ۱۲ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 23642

تظاهرات صدها تن از شهروندان مبنی بر تقبیح حملۀ تروریستی روز چهارشنبه در چهار راهی زنبق، به خشونت گرائید، اعتراض کنندگان با مقاومت نیروهای امنیتی مواجه شد که به دستور نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفت، گزارش هایی نیز به دست آمده که نشان می دهد در این اعتراضات چندین تن کشته شده است.

این متعرضان پس از حملۀ مرگ‌بار چهارشنبه در نزدیک سفارت آلمان که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۴۰۰ تن شدند، تظاهراتی را در نزدیک چهارراهی زنبق کابل، را را‌ه‌اندازی کرده‌اند.

تظاهرکننده‌گان، شعارهای “مرگ به حکومت وحدت ملی”، “مرگ به کسانی‌که با خون ملت بازی می‌کنند”، “مرگ به ستون پنجم” و “انس حقانی اعدام شوند”، را در این مظاهره سر می‌دانند.

این متعرضان می‌گویند که حکومت در تامین امنیت مردم ناکام است و سران حکومت نباید بیش از این با سرنوشت مردم بازی کنند.

همچنین گفته می شود که سالم ایزدیار، پسر محمد علم ایزدیار، معاون اول مجلس سنا که در جریان تظاهرات امروز در کابل زخم برداشته بود، در بیمارستان جان داد.

در نخست جهت متفرق ساختن اعتراض کنندگان از سوی نیروهای پولیس فیرهای هوایی صورت گرفت، پس از آن موترهای آتش نشانی به آب پاشی بالای اعتراض کنندگان پرداخت.

اما با آن‌هم اعتراض کنندگان به تظاهرات شان ادامه دادند؛ ولی در اخیر برای متفرق ساختن مظاهره کنندگان در محل تجمع آنان، گاز اشک آور پخش شد.

اعتراض کنندگان که شمار شان به صدها تن می‌رسید، در نزدیک محل انفجار در چهارراهی زنبق کابل، دست به راهپیمایی زدند و به سمت ارگ ریاست جمهوری حرکت کردند که با مقاومت پولیس مواجه شدند.

اعتراض کنندگان بر ضد محمد اشرف غنی رئیس جمهور، عبدالله عبدالله رئیس اجرائی، محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی و محمد معصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی شعار می‌دادند و خواستار استعفای آنان بودند.

چهار راهی زنبق کابل به طور کامل، تحت کنترول نیروهای امنیتی افغان قرار دارد و تمام مسیرهای منتهی به چهار راهی زنبق کابل، نیز از سوی نیروهای افغان، مسدود شده است. تا اکنون مشخص نیست که اعتراض کنندگان بعد از ظهر نیز در محل تظاهرات باقی خواهند ماند یا نه؟

دو روز قبل، به روز چهارشنبه حوالی ساعت ۸:۲۰ موتر مملو از مواد انفجاری در چهار راهی زنبق کابل، منفجر شد، که در نتیجۀ آن بیش از ۹۰ تن کشته و بیش از ۴۰۰ تن زخمی شدند.

امنیت ملی افغانستان مسؤول این انفجار شبکۀ حقانی و گروه طالبان را دانست.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟