تصرف دو معدن از سوی فرمانده حزب اسلامی در بغلان

  • انتشار: ۲۰ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 24200

مسؤولان معادن ذغال سنگ بغلان می‌گویند که از یک سال به این‌سو کار استخراج معادن کرکر و دودکش متوقف است و این معادن در تصرف میرویس، یک فرمانده حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و مخالفان مسلح دولت قرار دارد.

شاه‌محمود فیض‌زاد، رییس معادن بغلان با تأیید این موضوع می‌گوید که حکومت اراده قوی برای راه‌اندازی عملیاتی برای باز پس‌گیری کنترول این معادن دارد.

به گفتۀ آقای فیض‌زاد، پس از پاک‌سازی این معادن از وجود مخالفان بررسی‌های‌شان را از سر گرفته و کار استخراج را به زودی آغاز می‌کنند.

اما میرویس، یکی از فرماندهان حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که به تصرف این معادن متهم است به سلام‌وطندار گفته است، سالها است که امنیت این معادن را آنها تامین می‌کنند.

به گفتۀ این فرمانده حزب اسلامی، شرکت افغان کول که قرارداد استخراج این معادن را با حکومت امضا کرده، داشته‌های فلزی این معادن را سرقت کرده و در نگهداری از تحکمیات این معادن سهل‌انگاری می‌کند.

این فرمانده حزب اسلامی می‌افزاید، اگر شرکت قراردادی مطابق به متن قرارداد کار کند، آنان به ادامۀ کارش هیچ مشکلی ندارند.

محمد رفیع محمدی، آگاه اقتصادی می‌گوید، بر اساس توافق‌نامۀ حزب اسلامی با دولت، این حزب باید این موضوع را حل کند و کنترول معادن را به دولت و شرکت قراردادی واگذار کند.

مطابق به قراردادی که میان شرکت افغان‌کول، شرکت افغان سمنت و وزارت معادن برای 49 سال به امضا رسیده، شرکت افغان‌کول باید برای تولید سمنت از ذغال‌سنگ این معادن استفاده کند، اما این کمپنی از یک سال به این‌سو ذغال مورد نیازش را با بهای ارزانتر از سمنگان وارد می‌کند و کار استخراج معادن کرکر و دودکش را متوقف کرده است.

حدود یک سال پیش شرکت افغان‌کول به دلیل آنچه که حمله افراد حزب اسلامی به این معادن گفته شد، کار استخراج را در این معادن توقف داد و حدود 500 کارمند و کارگر این معادن را خانه نشین ساخت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟