ترکیه در صورت اخراج پناهجوی سالمند افغان از سوئدن حاضر است، وی و خانواده اش را بپذیرد

  • انتشار: ۲۰ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 30336

به نوشته یک رسانه ترکیه‌ای، پس از رد درخواست پناهندگی بی‌بی خال که گفته می‌شود سالمندترین پناهجوی دنیاست، ترکیه اعلام داشته که آماده پذیرش او است.

نواسه (نوه) بی‌بی خال، محمد ازبکی گفته است در هفته جاری سفارت ترکیه در استکهلم به ما پیام داد که در صورت دریافت جواب منفی نهایی از سوی اداره مهاجرت، ترکیه اقدام به پذیرش ما خواهد کرد.

روزنامه دیلی صباح ترکیه، گزارش می‌دهد که وزارت خارجه ترکیه اعلام داشته‌است که در صورت اخراج پناهجوی ۱۰۶ ساله از سویدن، این کشور حاضر به پذیرش این زن سالمند پناهجو و اعضای خانواده او است.

این خبر از سوی نواسه بی‌بی خال تائید شده، ولی سفارت ترکیه در استکهلم تا هنوز در مورد این تصمیم ابراز نظر نکرده‌است.

به تازگی و بعد از یک سکته مغزی، وضعیت سلامت بی‌بی خال بدتر شده‌است. خانواده بی‌بی خال پیرامون پیام سفارت ترکیه نیندیشیده‌اند، آن‌ها می‌خواهند در سویدن بمانند و تا هنوز امیدوار هستند اقامت سویدن را به‌دست آورند.

در گذشته قوانین پناهنده‌پذیری سویدن خیلی سخاوتمندانه بود، ولی بعد از آمدن موج‌های بزرگ پناهجویی در سال ۲۰۱۵ به این کشور، دادن اقامت براساس براساس معیارهای بشردوستی حذف شد.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ بی‌بی خال همراه با ۱۱ تن از اعضای خانواده خود در سویدن پناهنده شد. بعد از یک ماه سفر از طریق آب و خشکه، کوه و دره و از یک کشور به کشور دیگر که بی‌بی خال را پسر و نواسه‌های او به شانه خود سوار می‌کردند، به سویدن رسیدند.

بعد از گذشت بیشتر از یک سال انتظار، سه ماه قبل اداره مهاجرت به درخواست پناهندگی بی‌بی خال جواب منفی ارائه کرد. نواسه بی‌بی خال، محمد ازبکی، از راه سفر به و امید زندگی بهتر در سویدن می‌گوید: در مدت یک ماه سفر ما مادرکلان خود را به نوبت در پشت خود سوار کردیم. سر و بدنش در اثر سختی راه مهاجرت خراشیدگی‌هایی برداشته‌بود. او اضافه می‌کند: ولی مادر کلانم با رسیدن به سویدن خوشحال بود که به امنیت و خوشبختی رسیده‌است.

اکنون بی‌بی خال و خانواده‌اش در بی‌سرنوشتی بین مرزهای سویدن، افغانستان و ترکیه به‌سر می‌برند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟