ترکیه خواهان واگذاری مکاتب افغان-ترک به دولت این کشور شد

  • انتشار: ۲۵ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 26394

مصطفی ایردویرن سرکنسول ترکیه در ولایت بلخ می گوید؛ این کشور از دولت افغانستان می خواهد تا مدیریت مکاتب افغان-ترک را به دولت ترکیه واگذار کند. وی می گوید این در سورتیکه این مکاتب مورد پشتیبانی دولت ترکیه قرار بگیرد، کیفیت آموزشی آن بالا خواهد رفت.

مصطفی ایردویرن دیپلومات ترکیه ای در شمال‌ افغانستان در همایشی که به مناسبت نخستین سالروز کودتای نافرجام ترکیه در قنسولگری ترکیه در مزارشریف راه اندازی شد، خواهان واگذاری مکاتب افغان-ترک به دولت ترکیه شد.

مصطفی ایردویرن گفت در صورت که مکاتب افغان-ترک به دولت ترکیه واگذار شود، مورد پشتیبانی قرار می ‌گیرد و کیفیت آموزش در این مکتب‌ها نیز پائین نخواهد آمد.

این دیپلومات ترکی می‌گوید که از یک سال به این سو است رایزنی‌ها برای واگذاری مکتب‌های افغان-ترک در افغانستان به دولت ترکیه، ادامه دارد.

سرکنسول ترکیه در مزارشریف گفت که نزدیک به ۹۰۰مکتب‌ و ۳۰ دانشگاه در شماری از کشورهای جهان که از سوی جریان سیاسی فتح‌ الله گولن تمویل ومدیریت می‌ شود، به دولت ترکیه واگذار شده است.

آقای ایردویرن گفت “از آغاز ما بررسی داشتیم که حزب تروریستی فتح الله گولن در عقب مکاتب چه برنامه دارند. ترکیه به عنوان یک کشور خوب تلاش دارد که این مکاتب را از سلطه فتح الله گولن دوباره پس بگیرد. برای فعلا این مکاتب در اختیار دولت افغانستان است و اگر افغانستان بخواهند مسئولیت این مکتب به ترکیه واگذار گردد، به صورت بهتر کیفیت اموزش در آنها بلند خواهد رفت.”

مقام‌های دولت ترکیه ادعا کرده اند که در مکاتب افغان-ترک که مربوط به فتح‌الله گولن، رهبر مذهبی ترکیه، می ‌باشد، افکار تندگرایانه ترویج می‌شود، ادعای که از سوی آقای گولن رد شده است

اما اولیاء دانش‌آموزان این مکتب‌ها درشمال افغانستان از چگونگی برنامه‌های آموزشی در این مکتب‌ها خرسند هستند و خواهان ادامه فعالیت این مکتب‌ها‌اند.

مکاتب، افغان-ترک در افغانستان در ولایت‌های کابل، بلخ، هرات، کندهار، ننگرهار و جوزجان فعالیت دارند. در این مکاتب بیشتر از هشت‌هزار دانش‌آموز مصروف آموزش هستند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟