ترکیه به بعضی از پناهجویان تذکره تابعیت می دهد

  • انتشار: ۱۸ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16787

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که این کشور، به شماری از پناهجویان عراقی و سوری، تذکره خواهد داد، بدون این که تعداد و شرایط این افراد را مشخص کند.

رجب طیب اردوغان در سخنانی که از تلویزیون ترکیه پخش شد، گفت: “وزارت داخله، در حال حاضر طرحی را در دستور کار دارد که بر اساس آن، پس از انجام تحقیقات لازم، به برخی از عراقی ها و سوری ها، تذکره تابعیت ترکیه داده شود”.

وی افزود: اشخاصی با تخصص بالا در میان این افراد وجود دارند، شماری از آن ها مهندس، وکیل و داکتر حاذقند، بنابراین چه بهتر که از تخصص این افراد استفاده کنیم و نگذاریم آن ها به صورت غیرقانونی فعالیت کنند. ما به آن ها فرصت خواهیم داد تا پا به پای شهروندان ترکیه، فرصت اشتغال داشته باشند.

اردوغان مشخص نکرد که این طرح، چه زمانی اجرایی خواهد شد، با این حال، خاطر نشان کرد: وزارت کشور برای اجرای این طرح در هر زمان که اقتضا شود، آمادگی دارد.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی دولت ترکیه، بیش از 3 میلیون پناهجوی عراقی و سوری در این کشور به سر می برند.

طرح تذکره دادن به پناهجویان عراقی و سوری، تابستان گذشته توسط اردوغان مطرح شد که با مخالفت های گسترده و تظاهرات مخالفان مواجه شد.

اپوزیسیون سیاسی ترکیه این طرح را مانوری جهت افزایش محبوبیت انتخاباتی اردوغان دانستند تا با تکیه بر آن، اصلاحات قانون اساسیِ جنجالی خود را پیش ببرد و از طریق همه پرسی، اختیارات خود را اضافه کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟