تروریست ها همچنان به حج دعوت می شوند

  • انتشار: ۱۰ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 55654
حاجی

با آغاز بحران سوریه در حوت سال 1389 و هجوم گروه های تروریستی – تکفیری به این کشور، رژیم صهیونیستی در کنار کشورهایی همچون عربستان، آمریکا، انگلیس، ترکیه، قطر و امارات قرار گرفت، کشورهایی که ایجاد، تجهیز و تسلیح تروریست ها را از همان ابتدای بحران سوریه تقبل کردند و تمام قد به حمایت از تروریست ها در مقابل حکومت سوریه برآمدند.

در جریان بحران سوریه، سران عربستان در بین کشورهای غربی – عربی بیشترین حمایت را از گروه های تروریستی – تکفیری در سوریه کردند و با گره زدن مسایل سیاسی به مسایل دینی، مردم سوریه را حتی از انجام فریضه حج نیز محروم کردند.

در دو سال گذشته تروریست های تکفیری به ویژه گروهک تروریستی ‘داعش’ شکست های سنگینی در دو کشور سوریه و عراق متحمل شد و تقریبا رو به نابودی قرار دارند؛ رزمندگان ‘انصارالله یمن’ هم با توجه به این که در شرایط سختی قرار دارند، اما توانسته اند ضربات سختی به نظامیان متجاوز عربستانی و مزدورانشان در یمن وارد کنند؛ این مسایل نشان از آن دارد که آل سعود در سیاست های منطقه ای خود شکست خورده و به جای سرعقل آمدن و بازگشت از سیاست های اشتباهشان، دوباره عقده خود را بر سر مردم مسلمان چند کشور دیگر عربی به ویژه سوریه آن هم با جلوگیری از حضور آنها در مراسم حج تمتع خالی می کنند.

‘محمد عبدالستار السید’ وزیر اوقاف سوریه پنجشنبه شب گذشته (هشتم حمل) در گفت وگو با شبکه ‘روسیا الیوم’ اعلام کرد که مقامات سعودی تاکنون اجازه انجام فریضه حج (تمتع) در سال جاری را به شهروندان سوری صادر نکرده اند.

وی افزود: وزارتخانه های اوقاف و خارجه سوریه تمام تلاش خود را به کار بسته و با نهادهای مختلف برای حضور مسلمانان سوریه در مراسم حج ابراهیمی نامه نگاری کرده، ولی متاسفانه سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب هیچ اقدامی در این باره انجام نداده اند.

نکته قابل تاملی که در این بین وجود دارد این است که آل سعود به جای این که به فریضه حج به عنوان یک ‘تکلیف الهی’ بنگرد و به دنبال برگزاری بدون حاشیه این مراسم باشد، از آن به عنوان ابزار استفاده می کند؛ در سال های اخیر این موضوع در عملکرد سران سعودی کاملا مشهود بوده است. 

همیشه نام سعودی در کنار تروریستها در میان است

در 4 دهه اخیر هر جا صحبت از اقدامات تروریستی در جهان می شود، نام سران سعودی به عنوان حامیان تروریسم می درخشد؛ نامی که با فرقه ‘وهابیت’ گره خورده است. 

اگر نگاهی به لیست اقدامات تروریستی و جنگ های چهار دهه اخیر در جهان بیندازیم، مشاهده می کنیم که اقدامات تروریستی برج های دوقلوی نیویورک در 11 سپتامبر 2001، جنگ سال 1991 علیه عراق، جنگ افغانستان (2002)، جنگ دوم عراق (2003)، حمایت از حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در سال 2006 (جنگ 33 روزه)، حمایت از گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های تروریستی در سوریه از سال 2011، حمایت از اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق از سال 2014، تجاوز به یمن از سال 2015، قتل ‘جمال خاشقچی’ در سال 2018 و دهها اقدام پیدا و و ناپیدای دیگر در کارنامه آل سعود علیه مردم جهان وجود دارد. 

حتی گفته می شود که درگیری سخت اخیر هند و پاکستان که در ماه گذشته شعله ور شد، هدیه و تحریک ‘محمد بن سلمان’ ولیعهد سعودی به این دو کشور بوده است. 

آل سعود نه تنها در اقدامات تروریستی و جنگ افروزی های منطقه دست توانایی دارد، بلکه در اختلاف افکنی میان کشورهای اسلامی و محروم کردن مسلمان برخی کشورهای جهان از مناسک الهی حج نیز ید طولایی دارد. 
آل سعود به دلیل اختلاف با کشور قطر و اعمال تفکر وهابی خود مسلمانان این کشور را نیز از سال 2015 از فریضه حج تمتع و عمره محروم کرده است. 
هم اکنون مردم کشورهای سوریه، لیبی، یمن، فلسطین و قطر از مناسک حج محروم هستند. 

نکته قابل تامل این که آل سعود به جای دعوت از مردم سوریه برای شرکت در مناسک حج تمتع از تروریست های در حال جنگ در این کشور که علیه مردم و حکومت سوریه می جنگند، برای حج امسال دعوت کرده و در همین راستا نهاد موسوم به ‘کمیته عالی حج سوریه’ وابسته به تروریست ها در سوریه 13 فوریه جاری با عربستان قراردادی امضا کرد که بر اساس آن هزاران تروریست می توانند به حج تمتع اعزام شوند.

این کمیته اعلام کرد که ‘عبدالرحمن مصطفی’ که ریاست ائتلاف معارضان و کمیته عالی حج سوریه را بر عهده دارد، 13 فوریه توافقنامه مربوط به فراهم کردن مقدمات امور حجاج سوریه را با ‘عبدالفتاح بن سلیمان مشاط’ معاون وزیر حج سعودی امضا کرد.

با گذشت هشت سال از بحران سوریه اقدامات خرابکارانه سعودی ها ادامه داشته و مردم مسلمان سوریه به دلیل تفکر وهابی آل سعود و ابزاری نگاه کردن آنها به فریضه حج طی این مدت از انجام فریضه حج تمتع و عمره باز مانده اند. 
برخی شرکت های لبنانی در امور گردشگری که با آل سعود ارتباط دارند، مسئولیت اعزام تروریست ها به مناسک حج را از سوریه بر عهده دارند. 

اوقاف سوریه پیش از این یعنی در تاریخ 31 جوزای سال 1397 اعلام کرده بود که اقدامات برخی از دفاتر گردشگری لبنان، تسهیل ادای فریضه حج برای مردم سوریه نیست، بلکه نوعی سوء استفاده سیاسی و مادی است که مسئولان عربستان برای رکن مهمی از ارکان اسلام انجام می‌دهند.

این نهاد سوری تاکید کرده بود که از این رکن، طرف هایی که با سوریه دشمنی دارند، تحت عنوان کمیته عالی حج سوریه استفاده می‌کنند، کمیته ای که وابسته به دشمنان این کشور است و از آن برای فریب شهروندان استفاده می‌کنند. 

اوقاف سوریه اعلام کرد که با توجه به آیه ‘ولله علی الناس حج البیت من استطاع إلیه سبیلا’، شرط استطاعت ادای رکن حج محقق نیست، چرا که فریضه حج از سوی مسئولان وهابی عربستان سیاسی کاری شده است. 
وزارت اوقاف سوریه از طریق وزارت خارجه این کشور، بارها به سازمان همکاری اسلامی و وزارت حج عربستان به این مسئله معترض شده است. 

اواسط ماه حمل سال 1397 خبری مبنی بر پذیرش درخواست حجاج سوری توسط سعودی برای انجام مناسک حج تمتع آینده منتشر شد که در همان زمان یک منبع موثق در وزات اوقاف سوریه با تکذیب این موضوع اعلام کرد که وزارت حج سعودی امسال نیز با درخواست حجاج سوری برای ادای فریضه حج مخالفت کرده است.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، به شبکه خبری ‘روسیا الیوم’ گفته بود که وزارت حج سعودی، امسال نیز مانع از آن شد که حجاج سوری به حج تمتع اعزام شوند. 

این منبع تصریح کرد که وضعیت مانند سال های گذشته است و از متقاضیان حج تمتع ثبت نام صورت می‌گیرد، به این امید که سوریه بتواند سهم خود در اعزام حجاج را بگیرد. 
وی همچنین اضافه کرد: واقعیت این است که ما همچنان در شرایط هفت سال گذشته قرار داریم و هیچ مسئله جدیدی رخ نداده است. 

نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که آل سعود مسایل سیاسی را در انجام فریضه حج دخالت می دهد و حج را وسیله ای برای تسویه حساب خود با دیگر کشورها تبدیل کرده است. 
البته عملکرد فاجعه بار مقامات آل سعود در مراسم حج سال های گذشته خود تاکیدی بر نالایقی مقامات سعودی در برگزاری مناسک حج است که ‘فاجعه منا’ نمونه بارزی از آن است. 
فاجعه

منا حادثه ای است که به دلیل بی‌کفایتی آل‌سعود در سال 1394 رخ داد و در این فاجعه حدود 8 هزار حاجی به شهادت رسیدند.

در سال های اخیر برخی از کشورهای مسلمان و شخصیت های معنوی و سیاسی مطرح بین المللی به دلیل رویکرد مقامات سعودی، خواستار خارج شدن امورات حج از دست آل سعود و واگذاری این امورات به سازمان همکاری اسلامی شده اند، اقدامی که خیلی پیش از این باید انجام می شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟