تروریست مراکشی که در فرانسه مشروب فروشی می کرد برای جهاد به افغانستان آمده بود/عکس

  • انتشار: ۲۵ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15644

یک شهروند مراکشی که اقامت فرانسه را داشت، در سال 2009 برای مدتی در افغانستان به گروه طالبان ملحق شده بود، به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی از جمله طالبان، تاکنون دوبار در فرانسه و مراکش محاکمه شده است، اینک درانتظار صدور حکم دادگاه تجدید نظر مراکش در زندان به سر می‌برد.

“ابوالسیف المغربی” 46 ساله، سال 1995 در سفری غیرقانونی، زادگاهش دارالبیضا را به مقصد فرانسه ترک کرد و سال 2002 با اشتغال در فروشگاه مشروبات الکلی برادرش در پاریس، موفق به دریافت مجوز اقامت در فرانسه شد.

تروریست مغربی از مشروب فروشی تا همکاری با طالبان

سایت مراکشی هسپرس در گزارشی نوشت: المغربی بعد از مرگ برادرش، همزمان با ارتباط عجیب اینترنتی با اتاق گفت وگوی موسوم به “الانصار”، رفت و آمد خود را به مسجدی در محله ساندونی، آغاز کرد.

وی پس از مدتی با فردی به نام محمود آشنا شد که او را قانع کرد برای “جهاد” به افغانستان سفر کند و به این ترتیب ماه می سال 2009 از طریق یک واسطه به نام ابوقندهار به استانبول سفر کرد، بعد از ملحق شدن به عناصر افراطی وابسته به القاعده و بهرمندی از افکار افراطی از طریق فردی به نام “الفاروق” که در اقدامات تروریستی نقش داشت، به منطقه ای بیابانی وابسته به طالبان در افغانستان منتقل شد.

در این مکان، سلاح کلاشینکف و مبلغ 2000 یورو در اختیار هر یک از این تروریستان قرار  گرفت.

وی اندکی بعد در صدد بازگشت به فرانسه برآمد و سال 2009 با فردی به نام “یوسف التباعی”سرکرده باندی که مدتی بعد به اتهام ارتباط با اقدامات تروریستی در مراکش تحت تعقیب قرار گرفت، دیدار کرد.

گفته می شود محور گفت وگو و همکاری ابوالسیف با التباعی “جهاد در افغانستان” بود؛ وی با استفاده از گوشی همراه، با برخی عناصر افراطی مسلح، نواری ویدیویی در مرز افغانستان و ایران تهیه کرد که در آن ابو السیف در کنار سایر عناصر مسلح دیده شد و طی سخنانی در این نوار ویدیویی وفاداری خود را به القاعده اعلام کرد و وعده عملیات تروریستی در اروپا داد.

مقامات فرانسه ماه می سال 2010 ابوالسیف را احظار کردند تا از او درباره سفر به ترکیه و افغانستان بازجویی کنند؛ مقامات مراکشی نیز حکم بین المللی بازداشت او را به اتهام همدستی با باند”یوسف التباعی و همراهانش” که شش سال پیش متلاشی شد، صادر کردند.دستگاه قضایی فرانسه نیز وی را ابتدا به 7 سال و بعد به 5 سال حبس محکوم کرد.

ابوالسیف المغربی سال 2015 با پایان مدت محکومیتش در فرانسه به مراکش بازگردانده شد و در آنجا در دادگاه بدوی به اتهام ارتباط با اقدامات تروریستی به 5 سال حبس محکوم شده و اینک در انتظار برگزاری جلسه دادگاه تجدیدنظر در 21 سبتامبر جاری است؛ وی اتهامات مطرح شده از جمله ارتباط با گروه های افراطی را تکذیب کرده و می گوید هدف از سفرش به افغانستان پیوستن به گروه های افراطی نبوده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟