ترامپ قبله اول مسلمانان را به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخت

  • انتشار: ۱۶ قوس ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 34087

دونالد ترامپ  رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در کاخ سفید، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت. به گفته او این تصمیم واشنگتن برای دستیابی صلح خاورمیانه ضروری است و از آن به عنوان به رسمیت شناختن حقیقت عنوان نامبرد.

رئیس جمهور آمریکا در پیام ویدئوی که قبل از سخنرانی خود منتشر کرد، گفته بود که سایر کشورهای جهان نیز باید از این اقدام آمریکا پیروی کنند و سفارت های خودشان را به اورشلیم (بیت المقدس) منتقل کنند.

او گفته که رئیس جمهورهای پیشین آمریکا هم قصد انجام چنین کاری را داشتند.

به گفته کارشناسان، ترامپ با عملی کردن این وعده‌ی دوران تبلیغات انتخاباتی خود، از طرفی باعث تقویت موضع اسرائیل خواهد شد و از طرف دیگر به روند صلح در منطقه ضربه می‌زند.

بیت المقدس از نظر تاریخی و دینی برای پیروان یهودیت، مسیحیت و اسلام همواره اهمیت ویژه‌ای داشته و این دلیلیست برای نزاع دنباله دار بین اسرائیل و فلسطین، بر سر اعلام این شهر به عنوان پایتخت. این اختلاف از بیش از نیم قرن پیش همچنان پابرجاست.

اسرائیل در ابتدا بعد از پیروزی در جنگ ۱۹۶۷ میلادی، با گرفتن شرق قدس از اردن، آنجا را به عنوان پایتخت خود اعلام کرد؛ این درحالی بود که هیچ کدام از کشورهای غربی و مسلمان، پایتخت خودخوانده اسرائیل را به رسمیت نشناختند و این اقدام اسرائیل را غیرقانونی دانستند. این عمل اسرائیل ازجانب مسلمانان، توهین به مقدساتشان محسوب شد و به گفته آن‌ها «باعث ایجاد زخمی شد که هیچ گاه التیام نخواهد یافت».

به گفته کارشناسان، این تصمیم کاخ سفید، یک چرخش اساسی در رویکرد آمریکا در قبال خاورمیانه است و در واقع، آمریکا اولین کشوری برای نخستین بار پس از سال  ١٩٤٨و تاسیس اسراییل خواهد بود که قدس را به عنوان پایتخت این کشور به رسمیت می شناسد.

تصمیمی که علیرغم هشدارهای ظاهری سران عرب از جمله عربستان، به دلایل مختلفی از جمله اتحاد نانوشته ی اسراییل و اعرب علیه ایران، نسبت به سال های گذشته مخالف یا حداقل مزاحم کمتری در جهان عرب دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، امروز در کنفرانسی که در اورشلیم برگزار شد، گفته که اسرائیل قصد دارد روابط خود رو با کشورهای سراسر خاورمیانه، جز ایران گسترش دهد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟