تحرکات گسترده نظامی آمریکا در خلیج فارس به همراه پیام مذاکره/ واشنگتن به دنبال چیست؟

  • انتشار: ۲۱ ثور ۱۳۹۸
  • سرویس: تیتر 2دیدگاه
  • شناسه مطلب: 60893
رزم‎ناو آرلینگتون

وبسایت تحلیلی تابناک نوشت:

روز گذشته «پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا با اعزام ناو تهاجمی آبی خاکی «یو اس اس آرلینگتون» (مخصوص حملات زمینی-دریایی و عملیات‌های ویژه) به خاورمیانه موافقت کرد.

پاتریک شاناهان دستور داد تا سامانه های موشکی پاتریوت بیشتری در منطقه خلیج فارس مستقر شود.

پنتاگون در این رابطه اعلام کرد که «آمریکا برای جنگ با ایران تلاش نمی‌کند، اما برای دفاع از نیروهای آمریکایی و منافع خود در منطقه آماده است».

وزارت دفاع آمریکا افزود: «واشنگتن تحرکات ایران و همپیمانان آن در منطقه را دنبال می‌کند».

پاتریک شاناهان

در همین ارتباط، خبرنگار شبکه الجزیره گزارش داد که ناو یو اس اس آرلینگتون به شناورهای دریایی همراه با ناو هواپیمابر لینکلن می‌پیوندد.

آمریکا ناو تهاجمی یو اس اس آرلینگتون را در حالی به خلیج فارس می‌فرستد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکن اکنون پس از عبور از کانال سوئز مصر به سمت خلیج فارس در حرکت است.

کاخ سفید روز یکشنبه گذشته اعلام کرده بود که این ناو هواپیمابر را به همراه ناوگروه تهاجمی آن در واکنش به تهدیدی نامشخص از سوی ایران به خلیج فارس می‌فرستد.

آمریکا هفته گذشته مدعی شده بود که به دلیل وجود تهدید از سوی ایران علیه نیروهای آمریکایی در منطقه، یک ناوگروه هواپیمابر(آبراهام لینکلن) را به همراه چهار بمب افکن به خلیج فارس اعزام می‌کند.

ناو آبراهام لینکلن

در همین حال، اداره امور دریایی آمریکا نیز روز پنجشنبه به کشتی های این کشورنسبت به احتمال حمله ایران و یا گروه‌های نیابتی آن به کشتی‌های تجاری و زیرساخت های نفتی هشدار داده است.

این در حالی است که مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، با رد گزارش‌ها درباره تهدیدهای جدید ایران علیه نیروهای آمریکایی، آنها را جعلی خواند.

نماینده ایران در سازمان ملل در مصاحبه‌ای که روز پنج‌شنبه از شبکه تلویزیونی ام‌اس‌ان‌بی‌سی پخش شد گفت: «این ادعاها را همان کسانی مطرح کرده‌اند که برای راه‌اندازی جنگ عراق نیز کاری مشابه کرده بودند».

آخرین خبرها حاکی از آن است ناوگروه ابراهام لینکلن از کانال سوئز عبور کرده و به سمت خلیج فارس در حال حرکت است و بمب افکن های بی 52 نیز در پایگاه العدید قطر مستقر شده اند.

بمب افکن بی 52

تصاویر گرفته شده توسط نیروهای هوایی ایالات متحده آمریکا از پایگاه العدید، دو بمب‌افکن را نشان می‌دهد که سنتکام در توضیح آن نوشته است که بمب‌افکن‌های آمریکایی نوع بی ۵۲ اچ استراتوفورترس هستند که در تاریخ ۸ مه در خط پرواز پایگاه قطر مستقر شده‌اند. سنتکام در ادامه درباره کارکردهای این نوع از بمب‌افکن‌ها نوشته است: «این بمب‌افکن‌ها قادر به انجام حملات استراتژیک، پشتیبانی نزدیک هوایی، عملیات هوایی و دریایی برای حمایت از ثبات در منطقه است.»

ادعای آمریکایی‌ها در حالی بود که منبع اطلاعاتی آن ها برای تهدید ادعایی از سوی ایران، سرویس های جاسوسی رژیم صهیونیستی بوده است.

این در حالی است که ایران روز چهارشنبه گذشته، همزمان با سالگرد خروج دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از برجام، تهدید کرد که برخی از فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی خود را که بر اساس توافقنامه هسته ای سال 2015 میلادی با قدرتهای جهانی، متوقف کرده بود، از سر می گیرد.

بسیاری ازناظران اعزام دو ناو جنگی به منطقه، استقرار سیستم موشکی پاتریوت و همچنین اعزام بمب افکن های استراتژیک B-52 به پایگاه العدید قطر را بی ارتباط با رویکرد جنگ طلبانه واشنگتن علیه ایران نمی دانند.

از سوی دیگر، آمریکایی ها همزمان پیام مذاکره برای ایران ارسال می کنند. تا جایی که شب گذشته «سی.ان.ان»گزارش داد که آمریکایی ها شماره تلفنی را در اختیار سفارت سوئیس قرار دادند تا ایران با آن ها تماس بگیرد.

به نظر می رسد واشنگتن با ارسال این سیگنال های متناقض در پی ایجاد سردرگمی راهبردی برای مقامات ایرانی هستند. سردرگمی راهبردی ای که ممکن است منجر به خطای راهبردی در محاسبات ایران در برابر آمریکا شود.

لذا، برای جلوگیری از خطای راهبردی در برابر این اقدامات آمریکا، ایران بایستی تمامی سناریوهای ممکن را در نظر بگیرد و برای هر سناریو پاسخ مناسبی داشته باشد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟