تجدید نظر ترامپ درباره تجارت جهانی

  • انتشار: ۵ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 40165

به گزارش خبر گزاری اطلس، ترامپ پیش از کنفرانس خبری با مکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: آمریکا در حال مذاکرات تجاری با اتحادیه اروپا است و درباره قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی با مکزیک و کانادا موسوم به نفتا گفت‌وگو می‌کند.

وی همچنین گفت: ما شانس زیادی برای رسیدن به توافق داریم.

اظهارات ترامپ درباره رسیدن به توافق تجارت آزاد با مکزیک و کانادا در حالی صورت می‌گیرد که وی از زمان کمپین‌های تبلیغاتی و پس از رسیدن به ریاست جمهوری مدام از تجارت آزاد با این کشور‌ها انتقاد می‌کرد. حتی قرار شد دیوار بلندی بین مکزیک و آمریکا کشیده شود و ترامپ گفت: هزینه این دیوار را نیز باید مکزیک پرداخت کند.

براساس گزارش راشا تودی، سفر به چین نخستین سفر استوان موچین وزیر خزانه‌داری آمریکا خواهد بود که از فوریه ۲۰۱۷ در این مسند است. برعکس وزاری قبلی از همان ماه‌های ابتدای وزارت‌شان به چین سفر کردند.

بحث تجاری اخیر باعث شده اقدامات متقابلی بین واشنگتن و پکن اجرا شود. آمریکا در ماه آوریل دستور داد تعرفه ۲۵ درصدی برای ۵۰ میلیارد کالای وارداتی از چین اعمال شود. چین هم در واکنش به این اقدام موانع تجاری مشابهی را اعمال کرد. اگر پکن و واشنگتن در رسیدن به چنین توافقی به نتیجه نرسند تعرفه‌های آمریکا پس از ۱۵ می‌تاثیر خود را خواهد گذاشت.

اوج تنش‌های تجاری بین دو کشور هفته گذشته بود زمانی که واشنگتن شرکت‌های خود را از فروش نرم‌افزار به شرکت‌های فناوری چین ممنوع کرد. آمریکا از شرکت‌های خود خواست به مدت هفت سال فروش هرگونه نرم‌افزار به شرکت معروف ZTE چین را لغو کنند.

شرکت‌های آمریکایی بیش از ۳۰ درصد قطعات و نرم‌افزار‌های شرکت ZET را تامین می‌کند و چنین اقدامی می‌تواند طرح چین برای رسیدن به بزرگترین شبکه ۵G جهانی را ناکام بگذارد.

در واکنش به این اقدام چین هم تعرفه ۱۷۹ درصدی برای واردات سورگوم (ذرت علوفه‌ای) اعمال کرد. سورگوم غذای دام است و در بخش دامداری و دامپروری این کشور بسیار استفاده دارد.

ترامپ قول داده است تا کسری تجاری خود با چین راکه سال گذشته ۳۷۵ میلیارد دلار بود، کاهش دهد مساله اصلی این است که بسیاری از کالا‌های وارداتی در حقیقت محصولاتی هستند که توسط شرکت‌های آمریکایی به دلیل نیروی کار ارزان در چین تولید می‌شود، اما زمانی که این کالا‌ها به آمریکا برمی‌گردد این واردات در تراز تجاری لحاظ می‌شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟