تاکید سران ایران و هند بر توسعه بندر چابهار

  • انتشار: ۲۸ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 37198

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سفر به هند و دیدار با نارندرا مودی نخست وزیر این کشور بر توسعه بندر چابهار و همکاری سه کشور هند، ایران و افغانستان در مسیر ترانزیتی از چابهار به افغانستان بحث و گفتگو کردند.

توسعه بند چابهار و ایجاد راه دریایی و زمینی برای انتقال کالا و انرژی از خلیج فارس به هند و افغانستان در اولویت گفتگوهای رئیس جمهوری ایران و نخست وزیر هند است.

این پروژه که اقدامات مقدماتی آن نیز انجام شده از اهمیت استراتژیک بالایی برای هر سه کشور برخوردار است و به ایران اجازه می‌دهد تا محصولات پتروشیمی خود را با لوله از بندر عسلویه به چابهار منتقل و از آنجا به آسیای شرقی صادر کند.

چابهار همچنین از طریق زمینی به ولایت نیمروز و سپس به کابل متصل خواهد شد. به این ترتیب افغانستان نیز از طریق زمینی به دریا متصل خواهد شد.

نخست وزیر هند پیش از این از آمادگی کشورش برای سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دالری در این پروژه خبر داده بود اما آقای روحانی امیدوار است در این سفر دولت هند را به سرمایه‌گذاری بیشتر ترغیب کند.

هند در حال حاضر ۸۵ میلیون دالر برای گسترش بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده و در مقابل اجازه استفاده از دو لنگرگاه به مدت ۱۰ سال را به دست آورده است. با این وجود سرمایه گذاری هند برای گسترش بندر چابهار به دلیل تحریم‌های بین المللی علیه ایران با کندی پیش می‌رود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟