تاملی بر بازخوردهای کاربران فضای مجازی به فاجعه منا

  • انتشار: ۳ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 9914

بنظرم ماجرای منا وانعکاس عجیب آن درگروههای مجازی چند نکته را روشن کرده و باعث پرسشهایی ساده اما بی جواب میشود:

۱.بیش از هزار نفر در مراسم حج از دنیا رفته اند. این افراد با انگیزه مذهبی‌ راهی‌ عربستان شده بودند. نه به کسی‌ آسیب رسانده اند و نه حتی چنین قصدی داشته اند. اصلا در حالتی از دنیا رفته اند که حتی آسیب رساندن به حشرات و گیاهان هم برایشان ممنوع بوده است.

۲. قاعدتا هر انسانی‌ که ذره‌ای بهره از انسانیت برده باشد، اکنون باید در پی‌ همدردی باشد. باید به این فکر کند که چهار-پنج هزار انسان زنده دیگر در عزای عزیزانشان هستند. این اتفاق در مراسم هندو‌ها هم رخ داده بود جای تأسف و همدردی داشت.

۳. کامنت‌ها و پست‌های مربوط را در خبرگزاری‌ها و فیس‌بوک وتلگرام و…می‌‌خوانی حیرت زده می‌‌شوی! عده‌‌ای که بی‌ دین هستند و به اسلام باور ندارند،ویاحتی دارند، از این اتفاق گویا خوشحال هستند. این اتفاق را به گردن خود آن افراد می‌‌دانند و می‌‌گویند تقصیر خودشان است که به چنین مراسمی رفته اند. یا باید نمیرفتند و پولش رافلان میکردند، وحشتناک است کسی‌ به این دلیل که افرادی از نظر دینی باور متفاوت با او دارند، اینقدر کینه‌ای برخورد کند. ظاهرا تفکر داعشی در بین ملحدین هم طرفداران خاص خودش را دارد.

۴. این نشان می‌‌دهد که تحجر و جمود فکری امری است که بی‌ دین و دیندار نمی شناسد و هنوز راه بسیار طولانی برای رشد ما باقی‌ مانده است. خداوندبه همه مارحم کند …

«م.ج»

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟