تازیانه را فراموش مکن

  • انتشار: ۱۰ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیدیدگاه
  • شناسه مطلب: 32747

شنیده شد که یکی از مسئولان عالی رتبه نظامی افغانستان مرتکب خلافی شده که من این تخطی را نزدیکی بیش از حد به زنان تعبیر می‌کنم. البته این تعبیر، برگرفته از جمله معروف نیچه است که گفت: «به سراغ زنان می‌روی؟ تازیانه را فراموش مکن»

البته نیچه، فیلسوفی ایده‌آلی از نگاه روابط اجتماعی نبوده است اما او با درک واقعیت‌های عینی جامعه، چنین سخنی بر زبان رانده است. از همان ابتدا که این جمله نیچه، بر سر زبان‌ها افتاد، بحثی مطرح شد که منظور او از این عبارت چه بوده است.

برخی معتقدند که نیچه زن ستیز بوده و به خاطر این که زنان را تحقیر کند، پای تازیانه و شلاق را به میان آورده تا مقام زن را یک درجه از انسانیت پایین بیاورد. به باور این عده، نیچه با این سخن، خواسته نشان دهد که زنان فقط با تازیانه، راه و رسم اجتماعی را یاد می‌گیرند و از این طریق، تابع مرد می‌شوند. بنابر این، هر کسی که پیش زنان می‌رود و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند، حتماً تازیانه را که استعاره از قوه قهریه است، با خود داشته باشد و در صورت لزوم، از آن استفاده کند.

برخی دیگر گفته اند که هدف نیچه از عبارت «به سراغ زنان می‌روی؟ تازیانه را فراموش مکن»، زنان نیست بلکه مردانی است که با نزدیک شدن بیش از حد به زنان، منتظر تازیانه‌ که بازهم تعبیر استعاری است، باشند. همین برداشت از سخن نیچه، به واقعیت نزدیک‌تر است زیرا او با این که جهان‌بینی تاریکی داشت اما زن ستیز نبود. نیچه حتی در زندگی اجتماعی خود، روابط عاشقانه را نیز تجربه کرده بود. این فیلسوف قرن نوزدهم اروپا، با این سخنش، به مردان هشدار داده که اگر بیش از حد به زنان نزدیک شوند، منتظر تبعات منفی آن باشند.

به باور نویسنده این سطور، این تبعات یا به قول نیچه، تازیانه، آبروی مرد است. کمتر مردی وجود دارد که با عدم رعایت فاصله‌ها با زنان، آبروی برایش باقی مانده باشد. این قانون تنها در فرهنگ ما جاری نیست بلکه غربی‌ها نیز خطوط قرمزی برای نزدیک شدن به زنان دارند. «بین کلینتون» رئیس جمهور سابق آمریکا با نزدیکی بیش از حد به «مونیکا لیونسکی» کارآموز کاخ سفید، تبعات منفی زیادی را به جان خرید که مدت‌ها، ذهن خودش و ملت آمریکا را مشغول نگهداشته بود. «سیلویو برلوسکونی» نخست‌وزیر سابق ایتالیا از دیگر افرادی است که با نزدیک شدن بیش از حد به زنان، نه تنها آبرویش را از دست داد بلکه رابطه او با دختران، لای پرونده محکومیت چهار ساله او گذاشته شد. پوتین رئیس جمهور فعلی روسیه نیز دو سال پیش تا پرتگاه پیش رفت اما زود بساط رسوایی را جمع کرد.

سه روز پیش روزنامه «شیکاگو تریبیون»، از رسوایی جورج بوش یا بوش پدر رئیس جمهور سابق آمریکا خبر داد. طبق این گزارش، بوش پدر در زمان عکس گرفتن با دو زن، اقدام به آزار جنسی آن‌ها کرده است. پس از انتشار این گزارش، یک زن دیگر نیز ادعا کرد که وی نیز در زمان گرفتن عکس با بوش پدر، مورد آزار جنسی او قرار گرفته است. این پرونده رسوایی، تازه به راه افتاده و سرانجام آن معلوم نیست. این‌ها همه برای آن است که در ارتباطات با زنان، فاصله‌ها رعایت نشده بود.

اکنون که یک مقام دولتی در افغانستان نیز حریم فاصله‌ها را شکسته، منتظر تازیانه باشد. رفتن آبرو، احتمال منفک شدن از کار و پیگرد قانونی، صدای چوب درنوردیدن حریم‌ فاصله‌ها است.

مرادی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟