تاجیکستان صادرات برق را به افغانستان افزایش داد

  • انتشار: ۲۰ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 20602
تولید برق

تاجیکستان با صدور حدود دو میلیون و 600 هزار کیلووات ساعت برق به افغانستان، در ماه گذشته میلادی حجم صادرات برق تولیدی خود را به کشور افزایش داد.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری اوستا افزایش سطح آب رودخانه وخش این امکان را به تاجیکستان داد تا نه تنها به طور کامل تقاضای داخلی این کشور را نظر نیروی برق تامین کند بلکه مازاد آن نیز صادر شود.

تاجیکستان سالانه حدود 55 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید می کند.

به گفته وزارت انرژی و منابع آب از تاجیکستان، حجم صادرات برق در سال 2016 به افغانستان 138 میلیون و 300 هزار کیلووات ساعت نسبت به سال ماقبل افزایش دارد.

«تاجیک میرزا»رئیس شرکت برق تاجیکستان پیشتر به خبرنگاران گفته بود که این کشور برق تولیدی خود را در ازای هر کیلووات ساعت یک سنت به افغانستان می فروشد.

به گزارش اوستا ، تاجیکستان می‌تواند نیازهای برق افغانستان و قرقیزستان را در فصل تابستان تأمین کند.

به گفته برخی منابع از بخش انرژی این کشور، حجم سالیانه برق مازاد در تاجیکستان بیش از 6 میلیارد کیلووات ساعت است. خطوط برق موجود اجازه حجم زیادی از صادرات برق به افغانستان را نمی‌دهد. صادرات سالانه برق به کشور افغانستان حدود یک میلیارد کیلووات ساعت است. با در نظر گرفتن مصرف داخلی و حجم صادرات برق به افغانستان، تاجیکستان قادر است تا در فصل تابستان پنج میلیارد کیلووات ساعت برق را به افغانستان صادر کند.

در حال حاضر، تاجیکستان فقط به افغانستان و قرقیزستان برق صادر می‌کند. با اتمام ساخت خطوط جدید انتقال برق، بخصوص طرح «CASA-1000»، بازار صادرات برق تاجیکستان گسترش می‌یابد و همچنین حجم فروش آن افزایش خواهد یافت.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟