بی سرنوشتی زنان افغان در عراق که با شوهرانشان به داعش پیوسته بودند

  • انتشار: ۲۰ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 30312

وب سایت اینترنشال بیزینس تایمز در گزارشی نوشت: بیش از 1000 زن و کودک داعشی توسط نیروهای ارتش عراق دستگیر شده اند و در زندان های عراق بسر می برند. بعضی از این افراد بازداشت شده اتباع افغانستان هستند.

گزارش های مقامات عراقی حاکی از این که که بیش از 1400 زن و کودک داعشی در کمپی در جنوب موصل در حبس نیروهای ارتش عراق بوده که بیشتر این زن ها از کشور ترکیه وارد عراق شده اند. برخی از آنها حتی تابعیت کشورهای ارپایی مانند فرانسه و آلمان را دارند.

ارتش عراق نیز اعلام کرده است که خانواده های داعش تحت تدابیر شدید امنیتی در این مکان حضور دارند تا تصمیم نهایی دولت در مورد آنها مشخص شود.

زنان و کودکان افغان مربوط به جنگجویان داعش، در میان بیش از ۱۴۰۰ عضو خانواده های خارجی است که از سوی حکومت عراق در یک کمپ در حومۀ شهر موصل نگهداری می شوند و در بی سرنوشتی کامل به سر میبرند.

هرچند مقامات عراقی می گویند زنان خارجی داعش را تا کنون متهم به جرمی نکرده اند، اما نهاد های مدافع حقوق بشر از آیندۀ این زنان و کودکان نگران اند.

آنان در نتیجۀ سقوط آخرین سنگر داعش در شهر تلعفر در شمال عراق در اواخر ماه اگوست، خود را به نیروهای پیشمرگه، تسلیم کرده بودند. نیروهای پیشمرگه، آنان را به حکومت عراق تسلیم داد.

به گفتۀ مقامات عراقی، زنان و کودکان یاد شده ممکن در صورت توافق حکومت ها، به کشور های خودشان بازگردانده شوند. گفته می شود که خانواده های مقیم کمپ، “در یک نا امیدی شدید به سر می برند.”

زنانی که در کمپ نزدیک موصل نگهداری می شوند، از سرنوشت همسران خود چیزی نمی دانند. به گفتۀ آنها، شوهرانشان نیز خود را به نیروهای پیشمرگه تسلیم کرده اند.

نیروهای پیشمرگه می گویند، با نزدیک شدن به خط مقدم جبهه، شماری از جنگجویان داعش را کشته و بعضی از آن ها را به حکومت عراق تسلیم داده اند.

زنان با کودکان شان، اکنون دنبال پیدا کردن همسران خود اند که در سنگر داعش بر علیه نیروهای عراقی می جنگیدند. آنها خواستا برگشت به کشور های خود هستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟