بیش از هفت میلیون مهاجر افغانستانی در سراسر جهان!

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13944

وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان، امروز سه‌شنبه در یک نشست خبری به مناسبت روز جهانی «پناهنده» در کابل اعلان کرد که بیش از ۷ میلیون افغان در کشورهای جهان مهاجر و پناهنده‌اند.

سید حسین عالمی بلخی در این نشست خبری گفت، با آن‌که از سال ۲۰۰۱ به این‌سو، حدود ۶ میلیون پناهجوی افغان به کشور برگشته‌اند اما تا کنون ۷۲۳۴۵۳۱ افغان در کشورهای مختلف جهان، مهاجر و پناهنده‌اند.

به گفته آقای بلخی، از میان این تعداد مهاجران حدود ۳ میلیون آن در پاکستان، ۲٫۴ میلیون در ایران، ۶۵۸۰۸۱ در سایر کشورهای منطقه و ۳۵۴۹۶۲ نفر دیگر در کشورهای اروپایی و استرالیا به سر می‌برند.

وزیر امور مهاجرین و عودت‌کنندگان کشور گفت که در سال جاری میلادی، تقاضای پناهندگی افغان‌ها در کشورهای اروپایی کاهش یافته است.

وی گفت که در سال ۲۰۱۵ میلادی، حدود ۲۵۰ هزار پناهجوی افغان در کشورهای اروپایی در خواست پناهندگی کرده بودند، حال آن‌که از اول سال جاری میلادی تا ۱۲ جون، به تعداد ۳۹۴۳۹ نفر تقاضای پناهندگی‌شان در کشورهای اروپایی به ثبت رسیده است.

آقای عالمی بلخی گفت که وزارت امور مهاجرین کشور در مورد تمدید کارت‌های اقامت افغان‌های مقیم پاکستان با دولت این کشور به توافق رسیده بود اما مراحل پیشرفت آن تحت تاثیر مسایل سیاسی دو کشور قرار گرفته است.

از سویی هم آقای عالمی که در آخر ماه جاری میلادی نشست سه‌جانبه‌ای میان کشورهای افغانستان، ایران و پاکستان در اسلام‌آباد در مورد مهاجران، برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت مهاجران افغان در ایران گفت که این وزارت توانسته است با تفاهم با دولت ایران کارت آمایش ۸۴۰ هزار افغان و اقامت ۵۶۰ هزار افغان دیگر را تمدید کند.

وزیر امور مهاجران کشور، تلاش‌ها برای قانون‌مندسازی مهاجران غیرقانونی افغان‌ها در ایران و نیز فراهم‌سازی زمینه‌ی آموزش مهاجران افغان را از دیگر دستاوردهای مهم این وزارت خوانده است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟