بیش از 70 دیپلومات افغان فقط در آلمان درخواست پناهندگی داده است

  • انتشار: ۲۲ قوس ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 16217

پس از بازنگشتن عبیدالله عبید سفیر افغانستان در هالند، گفته می شود در پانزده سال گذشته نزدیک به هفتاد دیپلومات افغان با اعضای خانواده های خود پس از ختم ماموریت فقط در آلمان درخواست پناهندگی داده اند.

از سال ۲۰۱۳ به این طرف، دیپلومات هایی که برای انجام ماموریت به آلمان فرستاده می شوند، نمی توانند خانواده های خود را به همراه بیاورند.

تعدادی از دیپلمات‌های ارشد افغانستان پس از پایان ماموریت کاری خود در کشورهای خارجی به افغانستان بازنمی‌گردند. به عنوان نمونه، «عبید الله عبید» که ریاست وزارت تحصیلات عالی افغانستان و سفارت کابل در تهران را در کارنامه خود دارد، پس از پایان ماموریت اخیرش به عنوان سفیر در هالند به افغانستان بازنگشته است.

«شکیب مستغنی» سخنگوی وزارت امور خارجه ، در این خصوص توضیح داد: عبید که ماموریتش در ماه آبان سال جاری به پایان رسید، در پاسخ به نامه این وزارتخانه نوشته که به دلیل بیماری نمی‌تواند برای مدتی به افغانستان بازگردد.

مستغنی همچنین از عدم بازگشت «صالحه سنجر» منشی دوم و مسئول بخش فرهنگی سابق سفارت افغانستان در هالند، به کشورش به دلیل “بیماری صعب العلاج” خبر داد.

صدیق چکری وزیر سابق حج و اوقات و «عبدالقدیر فطرت» رئیس سابق بانک ملی افغانستان از دیگر دیپلمات‌های بازنگشته به کشورشان هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تأیید عدم بازگشت تعدادی از دیپلمات‌های افغان به کشورشان اعلام کرد که این رقم در دو سال اخیر به ویژه سال 1395 شمسی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

برخی دیپلمات‌های افغان چالش سیستم اداری در وزارت امور خارجه و مشکلات امنیتی افغانستان را دلیل بازنگشتن به کشورشان می‌دانند.

به گزارش دویچه وله، اگرچه آمار دقیقی از دیپلمات‌های پایین رتبه و عالی‌رتبه افغان که به کشورشان بازنگشته‌اند، وجود ندارد اما در 15 سال گذشته حدود 70 دیپلمات افغان با اعضای خانواده خود پس از پایان ماموریت تنها در آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند به همین دلیل، از سال 2013 میلادی دیپلمات‌هایی که برای انجام ماموریت به آلمان اعزام می‌شوند، نمی‌توانند خانواده‌های خود را همراه خودشان بیاورند.

یکی از کارمندان سابق وزارت امور خارجه در آلمان که نخواست نامش فاش شود به دویچه وله گفته که این وزارت از دولت آلمان خواسته تا به خانواده‌های دیپلمات‌های افغان ویزا صادر نکند.

مستغنی نیز اعلام کرد که وزارت امور خارجه به تازگی پیشنویس قانون کارکنان دیپلماتیک و کنسولی را تهیه کرده که در آن اقدامات اساسی برای جلوگیری از فرار کادرهای نظام دیپلماتیک افغانستان در نظر گرفته شده است.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان، در این پیش‌نویس موارد تشویقی چون امتیازات و شرایط معیشتی مناسب، انتصاب‌های عادلانه براساس شایسته‌سالاری، فرصت آفرینی برای ارتقا ظرفیت و گماشتن افراد در پست‌های بهتر براساس توانایی آنها در دوره‌های بعدی ماموریت برای جلوگیری از فرار دیپلمات‌های افغان در نظر گرفته شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟