بیش از نیمی از مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند

  • انتشار: ۱۶ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 41042

مقامات در اداره مرکزی احصائیه می گویند که بر اساس تحقیقات و آمار گرفته شده از سوی این اداره، در سال های 2016 و 2017 میلادی بیش از 54 درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند. این در حالیست که در آمار گذشته 38 درصد مردم کشور زیر خط فقر قرار داشتند.

بر اساس سروی تازۀ ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان که در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی انجام شده است، نشان می‌دهد که بیش از ۵۴ درصد افغان‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند.

سروی وضعیت زندگی در افغانستان، میزان فقر، مصؤونیت غذایی شهروندان، میزان اشتغال و مهاجرت‌ها از روستاها به شهرها بیان کرده است.

به گفتۀ مسؤولان ادارۀ مرکزی احصائیه، این سروی در گفتگو با ۱۵۵هزار و ۶۸۰ تن در ۳۴۲ واحد اداری ۳۴ ولایت تهیه شده که ۶۷ درصد خاک افغانستان را پوشش داده است.

حسیب موحد، معاون ادارۀ مرکزی احصائیه، هنگام نشر این سروی به روز یکشنبه، گفت که بر اساس تعریف ملی، کسانی که در یک ماه، از دو هزار و ۶۴ افغانی کمتر مصرف کنند، زیر خط فقر قرار دارند.

او افزود “میزان فقر را اگر ما مشاهده بکنیم، در سال ۱۳۹۵ خورشیدی، ۵۴.۵ درصد مجموع نفوس، بر اساس همین تعریفی که ارائه شد، زیر خط فقر هستند که البته ما مقایسه بکنیم با سال قبل که در سال ۱۳۹۱ – ۳۸.۳ فیصد بوده که یک افزایش را نشان می‌دهد”.

به گفتۀ وی، میزان فقر در موسم تابستان کاهش؛ اما در فصل زمستان به حدود ۶۷.۷ درصد افزایش می‌یابد.

همچنان معاون ادارۀ احصائیه مرکزی افغانستان، افزود که ۴۴ درصد شهروندان افغان مصؤونیت غذایی ندارند و میزان بیکاری نیز در این کشور به ۲۴ درصد می‌رسد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟