به هر یک از اعضای خانواده آل سعود از 800 تا 270 هزار دالر در ماه معاش پرداخت می شود

  • انتشار: ۱ دلو ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 35888

در عربستان سعودی و در خاندان آل سعود همه اعضای خانواده سلطنتی از 800 دالر تا 270 هزار دالر در ماه معاش دریافت می کنند، بدون اینکه کاری را انجام دهند.

در 7 جنوری سال جاری میلادی 11 شاهزاده عربستانی در اعتراض به سیاستی که از سوی خاندان حاکم بر کشور اعمال شده در برابر کاخ پادشاهی اعتراض کردند که در پی این اعتراض ها بازداشت شدند.

اعتراض آنها بر خلاف اعتراض های دیگر این روزهای عرصه سیاسی عربستان، سیاسی یا بحث فساد مالی نبود. آن طور که روزنامه اسپاینیایی ای بی سی گزارش داد شاهزاده ها نسبت به نرخ بیل آب و برق شان اعتراض داشتند و برای همین به تحصن و اعتراض در کاخ سلطنتی اقدام کرده بودند.

پیش از این هزینه آب و برق شاهزاده ها از سوی دولت پرداخت می شد اما اخیرا محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دستور داده هزینه مصرفی شاهزاده ها از خودشان دریافت شود و دیگر دولت پولی را در این رابطه پرداخت نکند. این دستور ولیعهد باعث خشم شاهزاده ها شده بود و آنها در اعتراض به این اقدام تحصن کرده بودند. برخی منابع خبری نیز گزاش دادند که شاهزاده ها در کاخ سلطنتی شعار سر دادند و با نیروهای امنیتی کاخ درگیر شدند. در پی این درگیری نیروهای امنیتی به بازداشت این شاهزاده ها اقدام کردند. این اتفاق کمتر از دو ماه از بازداشت شماری از شاهزادگان ارشد و بازرگانان و مقام های سابق عربستانی به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به اتهام فساد مالی و پولشویی روی داد.

برای بسیاری این سوال پیش آمده است که چرا ولیعهد به جان شاهزاده های دربار افتاده و چه هدفی را پشت تصفیه های اخیرش دنبال می کند. بی شک بخشی از آن سیاسی است. بعضی ها بر این اعتقادند که محمد بن سلمان این برخوردها را با هدف تقویت جایگاه خود در جهت رسیدن به تخت پادشاهی انجام می دهد. البته بعضی ها اهداف اقتصادی را نیز در آن دخیل می دانند و می گویند وی با این کار می خواهد برخی از کسری بودجه خود را جبران کند. اما برخی دیگر از جمله اهداف ولیعهد از این تصفیه ها را کوچک کردن دستگاه عریض و طویل درباری پادشاهی عربستان می دانند.

یکی از دیپلومات های امریکایی در رابطه با تحولاتی که این روزها در عربستان روی می دهد و همه ولیعهد جوان را پشت سر آن می دانند، و همچنین بگیر و ببندهای شاهزاده ها و تجار عربستانی می گوید: «تعداد افراد خانواده پادشاهی عربستان واقعا زیاد است آن قدر زیاد که در یک زمین فوتبال جا نمی شوند.»

بعضی برآوردها حکایت از آن دارد که تعداد خانواده پادشاهی بین 5 تا 15 هزار شاهزاده است، در حالی که ملت عربستان گمان می کند که این رقم نهایتا تنها حدود 7 هزار نفر باشد.

از اول رسم بر این بوده است که مزایای شاهزاده ها بعد از به دنیا آمدن کودک اولشان افزایش می یابد.

در سال 2006 پایگاه ویکی لیکس که اقدام به افشای اسناد دیپلماتیک وزارت امور خارجه ایالات متحده امریکا کرد، فاش کرد که تمامی شاهزاده ها حقوق ماهانه دارند، و حتی نوه های افراد غیر نزدیک به عبدالعزیز آل سعود، موسس عربستان سعودی نیز معاش ویژه دریافت می کنند. به نوشته اسناد ویکی لیکس آنها حداقل 800 دالر در ماه معاش دریافت می کنند. اما فرزندان خانواده آل سعود از جمله کسانی که هنوز در قید حیات باشند معاش شان به 270 هزار دالر در ماه هم می رسد.

برای بعضی از نوه ها حقوق 27 هزار دالر در ماه اختصاص می یابد در حالی که فرزندان نوه های عبدالعزیز آل سعود 13 هزار دالر می گیرند. نوه های نوه های عبدالعزیز نیز 8 هزار دالر در ماه معاش دارند.

بر اساس اسناد فاش شده، دریافتی کل خانواده پادشاهی حاکم بر عربستان نزدیک به دو میلیارد دالر در سال برآورد می شود.

از دیگر امتیازهای افراد خانواده پادشاهی توانایی آنها برای گرفتن وام های بلاعوض و قرض از دولت است، به خصوص کسانی که از شاخه های دور خانواده محسوب می شوند و به اندازه کافی ثروتمند نیستند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟