بندر چابهار؛ شاهراه اتصال افغانستان به آب های بین المللی

  • انتشار: ۱۱ حوت ۱۳۹۴
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 12469

این روزها دیده می شود که هند تلاش دارد تا سرمایه گذاری اش را در بندر چابهار گسترش دهد. این بندر، کوتاه ترین راه تجارتی و ترانزیتی برای بازرگانان هندی گفته می شود.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از جمهور، در پیوند به این موضوع؛ مسوولان وزارت تجارت و صنایع افغانستان خوشبین هستند که سرمایه گذاری های هند در بندر چابهار، می تواند تاثیر مستقیم در رشد تجارت افغانستان نیز داشته باشد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع در گفتگو با خبرگزاری جمهور، گفت: حکومت افغانستان تلاش دارد تا بازرگانان افغان در این بندر بیشتر سرمایه گذاری کنند و از این طریق به آب های آزاد جهان وصل شوند.

وی در حالی که بندر تجارتی چابهار را بهترین گزینه مناسب در توسعه تجارت افغانستان می داند، نیز تاکید کرد: این بندر بدیل خوبی راه های تجارتی پاکستان خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد که استفاده از بندرتجارتی چابهار، مصارف هنگفتی بازرگانان افغان کاهش خواهد یافت.

از سویی هم؛ شماری از سرمایه گذاران کشور به این باورند که بازشدن بندر چابهار به روی تجارت افغانستان، فشارهای سیاسی دولت پاکستان بر تاجران کشور را نیز کاهش می دهد.

اقبال صافی معاون انجمن صنعت کاران افغانستان می گوید: بندر تجارتی چابهار، مسیری امن تر و کوتاه تر برای تجارت هند به جای مسیر پاکستان به شمار می رود و توسعه بندر چابهار وابستگی افغانستان را از بندر کراچی پاکستان نجات داده و نیز چابهار کشور را به دریاهای آزاد جهان وصل می کند.

گفتنی است تسهیلاتی که کشور ایران در بندرچابهار برای سرمایه گذاران و تاجران افغان می دهد مساله زمین و امکانات گدام و ایجاد کارخانه هایی که می تواند برای صادرات کالاهای تجارتی افغانستان بسیار مهم باشد و تاثیرات مستقیم در صادرات و واردات اموال تجارتی افغانستان نیز خواهد داشت.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟