بعد از 20 روز رفت و آمد در کابل به حالت عادی بازگشت

  • انتشار: ۳۱ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 24657

سرانجام پس از گذشت 20 روز خیابان های واقع در محدوده مرکزی شهر کابل، پایتخت به روی رهگذران و موترها باز شد و رفت و آمد در آنها به حالت عادی بازگشت. خیابان های این محدوده، پس از تظاهرات 12 جوزا پایتخت نشینان که 6 تن از تظاهرکنندگان کشته شدند با برپائی چادر تحصن معترضان، مسدود شده بود.

تحصن کنندگان خواستار شناسائی و مجازات عوامل کشتار تظاهرات 12 کابل و برکناری مسئولان ارشد امنیتی بودند، اما نیروهای واکنش سریع، شامگاه دوشنبه با شلیک گاز اشک آور و گلوله به تحصن کنندگان حمله کردند و با کشتن و زخمی شدن شماری از آنان، به این تحصن پایان دادند.

تحصن کنندگان موسوم به «جنبش رستاخیز تغییر»، بعد از هجوم ماموران نظامی که برخی منابع گفته اند شماری از نیروهای گارد ریاست جمهوری نیز در آن نقش داشته اند، با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حکومت وحدت ملی دست به کشتار بی رحمانه زده و 2 تن از معترضان را شهید، 27 تن را مجروح و 11 تن دیگر را بازداشت کرده است.

بیانیه تصریح کرده است که «جنبش رستاخیز تغییر» به عنوان یک حرکت مدنی در سایۀ قانون و ضرورت‌های یک جامعۀ مدرن و دموکراتیک از چندی بدین‌سو در اعتراض به آنچه که آن را بی‌کفایتی حکومت در باب تامین امنیت و رفاه شهروندان، خوانده است، اقدام به اعتراض مدنی کرده و خواهان پاسخ‌گویی حکومت و برآورده شدن مطالبات مشروع ملی خود بوده که متأسفانه برای بار دوم مورد حمله قرار گرفت.

این بیانیه آورده است که رستاخیز تغییر، به حرکت دادخواهانۀ خود ادامه می‌دهد و از ملت شریف افغانستان، نهادهای ملی و بین‌المللی و کشورهای حامی روند دولت‌سازی و دمکراسی در افغانستان، خواهان یاری شده و افزوده است که ما در مقابل سرکوب و اختناق، تسلیم شدنی نیستیم و برای دادخواهی از خون های ریخته شده و مطالبات برحق و قانونی خویش به مبارزه مدنی خود ادامه می دهیم.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟