بعد از محقق، عطا محمد نور هم به شدت از حکومت انتقاد کرد/ نور: بی کفایتی حکومت قابل تحمل نیست

  • انتشار: ۴ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 24914

بعد از انتقاد محمد محقق از سران رده اول حکومت وحدت ملی، عطامحمد نور، والی بلخ و رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز در جریان نماز عید عملکرد حکومت وحدت ملی را در برابر معترضین “مستبدانه” خواند.

آقای نور، گفت هرچند در پی سقوط نظام در افغانستان نیست؛ اما بی‌کفایتی حکومت و قربانی‌شدن مردم، بیشتر از این قابل تحمل هیچ کسی نیست.

عقد قراردادهای پنهانی با خارجی‌ها، فساد اداری، بی‌عدالتی‌ها، چپاول حقوق نیروهای امنیتی و تیراندازی بر معترضین در کابل از انتقادهای والی بلخ در مراسم نماز عید در مزارشریف بود.

آقای نور، هرچند عقد قراردادهای پنهانی با خارجی‌ها و چپاول حقوق نیروهای امنیتی را واضح و روشن بیان نکرد؛ اما تأکید نمود که خاموشی مساوی به قربانی‌دادن مردم در برابر بی‌عدالتی‌ها است.

والی بلخ از جامعه جهانی خواست، به حکومتی کمک کنند و از حکومتی حمایت کنند که برای مردم پاسخگو باشد.

او دیشب در بیانیه‌ای عیدی‌اش در رابطه به این موضوع گفت “امیدوار هستیم که جامعۀ جهانی با درک عمیق از وضعیت جاری کشور در پی اصلاح حکومت باشند و پول شان در راه اصلاح و نهادینه‌شدن دموکراسی، در راه نهادینه‌شدن حرکت‌های مدنی، برای جلوگیری رشوه و فساد (به مصرف برسد). پول شما پس واضح است که در راهی که شما می‌خواهید و ملت می‌خواهد به مصرف نمی‌رسد”.

والی بلخ در حالی سران حکومت وحدت ملی به باد انتقاد می‌گیرد که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر بن‌بست گفتگوهای ارگ با آقای نور وجود دارد.

والی بلخ که یکی از چهره‌های برجستۀ سیاسی در شمال افغانستان به شمار می‌رود، از احزاب سیاسی و مردم خواستار اجماع عمومی برای رسیدن به حل بحران کنونی این کشور شد.

رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی، از چند دسته‌گی طالبان خبر داد و گفت که داعش پدیدۀ ساخته‌شدۀ همسایه‌های افغانستان است.

به باور وی، یک دسته از “طالبان دولتی” نیز، اهداف شان را در افغانستان تطبیق وعملی می‌کنند؛ اما این افراد را مشخص نساخت.

والی بلخ هشدار داد که اگر بعد از عید گوش شنوا و چشم بینا برای خواست‌های مردم پیدا نشود، تظاهرات مدنی هزاران نفری اما “خطرناک” را در کابل راه‌اندازی خواهد کرد.

والی بلخ با اشاره به تصمیم گیری های اخیرش در برابر حکومت گفت هر “معاش‌بگیر و بزدل” نمی‌تواند در برابر حکومت موضع‌گیری کند و روی همین مسأله انتقاد کرد.

حکومت افغانستان، هنوز در پیوند به این انتقاد تند آقای نور، واکنشی نشان نداده است.

این در حالیست که پیش از این نیز محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت ضمن انتقاد شدید از سران حکومت بخصوص اشرف غنی رئیس جمهور، وی را به تزلزل نظام متهم کرده بود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟