بر اساس یک طرح هزاران افسر بالاتر از سن 55 سال بازنشته خواهد شد

  • انتشار: ۲۱ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 30354

بر بنیاد یک فرمان رئیس جمهور اشرف غنی قرار است هزاران افسر که سن آنها از 55 سال گذشته باشند، بازنشسته شوند. قرار است که این طرح در قانون که 1388 توشیح شده بود، تغییراتی را بیاورد. مقامات در وزارت دفاع می گویند این کار برای جوان سازی نیروهای مسلح روی دست گرفته شده است.

وزارت دفاع ملی می‎گوید نیاز است تا در قانون امور ذاتی افسران تغییراتی آورده شود که بربنیاد آن، افسرانی که بالای پنجاه و پنج سال عمر داشته باشند، باز نشسته خواهند شد و این گونه زمینه برای حضور جوانان در نیروهای امنیتی فراهم خواهد شد.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی در این باره می گوید؛ این کار برای این است که ارتش پیشرفت کند، ارتش جوان شود و تقویت شود و بیشتر بتواند که ضربات کوبنده را بر دشمن وارد نماید اصلأ قابل تشویش نیست.

بربنیاد قانون امور ذاتی افسران که در سال ۱۳۸۸ توشیح شده است، سن بازنشسته گی شصت و پنج سال گفته شده است. اکنون حکومت می‎گوید که از بهر جوان ساختن نیروهای امنیتی، در این قانون تعدیلات خواهد آمد.

بربنیاد این طرح، سن باز نشسته گی برای دگروالان پنجاه و چهار سال، تورن جنرالان پنجاه و هشت سال و دگر جنرالان، شصت سال و نیز برای سترجنرالان شصت و دو سال خواهد بود.

در همین حال نظیفه ذکی یک عضو مجلس نمایندگان گفته است “رییس جمهور غنی دو روز قبل از پایان رخصتی‌های تابستانی شورای ملی فرمانی را صادر کرده است که بر بنیاد آن قرار است 5587 دگرمن، دگروال و جنرال نظامی بالای 48 سال تا 18 ماه دیگر به تقاعد سوق داده شده و بجای آنان صاحب منصبان جوان استخدام خواهند شد”.

وی گفته است، جنرالان جوان تجربه کافی ندارند و نمی‌توانند ارتش را در جنگ با هراس افکنان رهبری کنند، بنابراین رهبری ارتش ازهم خواهد پاشید.

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس نمایندگان نیز می گوید «در شرایط کنونی جنرالانی را که با تجربه هستند به تقاعد سوق بدهیم، فکر می کنم که یک مشکل دیگری را در افغانستان شاهد خواهیم بود.»

آگاهان مسایل نظامی، می‏گویند که اگر تعدیلات تازۀ در قانون امور ذاتی افسران عملی شود، در حدود سیزده هزار افسر باز نشسته خواهند شد که افسران تازه نفس در نیروهای امنیتی شامل خواهند شد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟