بر اساس یک آمار زنان ولایت های نورستان و ارزگان بیشتر نوزادان را به دنیا می آورند

  • انتشار: ۲۷ دلو ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 18202

بر اساس نتایج یک سروی که در مورد صحت در افغانستان انجام شده است، نشان می دهد که رشد تولد نوزادان در افغانستان در حال تغییر است و زنان افغان حدود 5.3 طفل به دنیا می آورند که این مقدار در بین زنان ولایت های نورستان و ارزگان 9 نوزاد می باشد.

نتایج نهایی اولین سروی صحت و دموگرافی افغانستان که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی تهیه شده است، امروز اعلام شد و نشان می‌دهد، با آنکه تولدات به گونۀ چشمگیر در حال تغییر است؛ اما خانم‌های افغان حد اوسط دارای ۵.۳ طفل می‌باشند.

ولی ولایات نورستان و ارزگان در صدر مناطقی است که هر خانم افغان در این ولایات به طور اوسط ۹ طفل به دنیا می‌آورند.

داکتر عطاالله سیدزی، رئیس عمومی ارزیابی خدمات صحی وزارت صحت عامه، امروز (چهارشنبه) هنگام ارائه این سروی گفت، ۵۰ در صد خانم‌ها تا ۱۸.۵ سالگی ازدواج کرده اند که تا سن بیست سالگی کم از کم یک طفل به دنیا آورده اند.

او افزود “۲۳ درصد خانم‌ها از میتودهای مختلف تنظیم خانواده استفاده می‌کنند که ۲۰ فیصد از میتودهای پیشرفته‌تر و عموماً از پیچکاری و تابلیت بیشتر استفاده نموده اند”.

بر اساس این سروی، تابلیت، زرق و کاندوم از جمله میتودهای هستند که در بین استفادکنندگان برای تنظیم خانواده بیشتر در افغانستان مروج است.

داکتر سیدزی گفت، ۵۹ در صد خانم‌های افغان، مراقبت‌های قبل از ولادت را دریافت کرده اند که از این جمله ۳۱ در صد به داکتر و ۲۸ در صد دیگر نزد قابله مراجعه کرده اند.

او افزود “این یکی از شاخص‌هایی است که پیشرفت خوبتر را نشان می‌دهد، حالا تقریباً نزدیک به ۵۰ درصد ولادت‌ها در کلینیک‌ها صورت می‌گیرد که ۴۳ درصد ولادت‌ها در تسهیلات دولتی و پنج درصد در تسهیلات خصوصی صورت می‌گیرد”.

این در حالی است که بر اساس سروی صحت و دموگرافی، تسهیلات صحی برای ولادت خانم‌ها در شهرها بیشتر است؛ اما در روستاهای دوردست مردم کمتر به این خدمات دسترسی دارند.

از جملۀ تمام خانم‌های باردار در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، ۱۷ درصد توسط داکتران و ۳۳ درصد دیگر توسط قابله‌ها ولادت داده شده اند؛ اما هنوز هم پانزده درصد ولادت‌ها به کمک دایه‌های محلی صورت می‌گیرد.

هرچند وزارت صحت روی ارقام دقیق مرگ و میر مادران کار می‌کند؛ ولی ارقام سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ میلادی، میزان مرگ و میر مادران به صورت اوسط در هر صدهزار هنگام ولادت، حدود ۱۳۰۰ تن بیان شده است.

در این سروی، ۴۷ فیصد خانم‌ها گفته اند که می‌توانند به داکتر مراجعه کنند.

به گفتۀ وزیر صحت، در حال حاضر بیش از ۶۰ در صد شهروندان افغان به خدمات صحی دسترسی دارند و در سال آینده با ایجاد بیش از ۳۰۰ مرکز صحی این رقم به ۷۵ در صد افزایش خواهد یافت.

سروی صحت و دموگرافی افغانستان به حمایت مالی اداره انکشافی بین‌المللی ایالات متحده امریکا، از تاریخ ۲۶ جوزا تا ۴ حوت ۱۳۹۴ خورشیدی از طریق جمع‌آوری معلومات از ۲۴ هزار خانوار (۲۹ هزار خانم و حدود ۱۱ هزار مرد) تهیه شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟