بریتانیا بیش از سه میلیارد دالر سلاح به کشورهای ناقض حقوق بشر فروخته است

  • انتشار: ۹ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: بین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13396

یک هفته‌نامه بریتانیایی گزارش داده که میزان فروش سلاح این کشور به دولت‌هایی که به دلیل وضعیت نامناسب حقوق بشر در فهرست وزارت امور خارجه این کشور هستند، به میزانی بی‌سابقه رسیده است.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از بی بی سی؛ هفته‌نامه آبزرور گفته است، دولت بریتانیا سال گذشته میلادی مجوز صدور بیش از سه میلیارد دالر سلاح به ۲۱ کشور از ۳۰ کشوری صادر کرده که از نظر وزارت امور خارجه بریتانیا در آنها “بدترین یا بیشترین تعداد نقض حقوق بشر صورت می‌گیرد” یا کشورهایی که از نظر بریتانیا باید تغییر اساسی در وضعیت حقوق بشر آنها صورت بگیرد.

بنا بر این گزارش، کشورهای عربستان سعودی، بحرین و بروندی در میان خریداران تسلیحات و تجهیزات نظامی از بریتانیا هستند.

عربستان به دلیل بمباران یمن از سوی سازمان‌های حقوق بشری به ارتکاب جنایت جنگی متهم شده، بحرین معترضان را در جریان بهار عربی و اعتراض‌های پراکنده دیگر سرکوب کرده و وضعیت بروندی هم به اتهام نقض حقوق بشر از سوی سازمان ملل متحد تحت تحقیق است.

آبزرور می‌گوید ارقامی که به دستش رسیده نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ بریتانیا حدود ۱۷۰ میلیون دلار سلاح به تعدای از کشورهای سابقه‌دار از نظر حقوق بشر فروخته بود، اما این میزان عمدتا به دلیل فروش سلاح به عربستان سعودی به شکلی بی‌سابقه افزایش یافته است.

بنا بر این گزارش، بزرگ‌ترین مجوز صدور تسلیحات از سوی بریتانیا در سال ۲۰۱۵، به ارزش یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار برای فروش جت‌های جنگنده به عربستان صادر شده است.

عربستان سعودی بزرگترین مشتری سلاح‌های بریتانیا است و این موضوع که جنگنده‌های تورنادو و تایفون بریتانیا در یمن به کار گرفته شده‌ انتقادهای زیادی به دنبال داشته است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟