برنامه داعش و القاعده در عربستان

  • انتشار: ۹ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • نویسنده: هادی محمدی
  • شناسه مطلب: 1394
هادی محمدی

اینکه تروریست‌های وحشی داعش پس از عراق و سوریه و لبنان، کدام کشور را انتخاب می‌کنند و هدف بعدی آنها کجاست، محور نگرانی طرف‌های منطقه‌ای و بین ‌المللی است؟ به همین دلیل همه بدنبال قرائن و شواهد دقیق برای روشن شدن سوال فوق هستند.

براساس گزارش‌های منتشر شده، ابوبکر بغدادی، رئیس داعش و دولت تروریستی تکفیری آن پس از انتشار شایعات در مورد زخمی شدن و مرگ وی، مصاحبه‌ای انجام داده و در بخشی از آن ضمن ابراز دشمنی با شیعه، آل سعود را خطاب قرار داده و اعلام کرده است که بزودی عملیات خود را در عربستان آغاز خواهد کرد.

گزارش دیگری که سابقه آن یک ماه قبل از این مصاحبه است تأکید دارد که رهبر داعش حدود دو ماه قبل با رئیس قبیله بزرگ “عُتَیبه” در عربستان ملاقات کرده و با او بیعت کرده و وعده آن را به این رئیس قبیله داده که والی عربستان خواهد شد و بجای نظام فعلی جایگزین می‌شود. این قبیله بزرگ روابط عمیقی با آل شیخ و وهابیون تکفیری عربستان دارد و بسیاری از فرماندهان میدانی داعش در عراق و سوریه هم از این قبیله هستند که در بین اسامی کشته‌های داعش کاملاً مشهود است نکته جالب این است که مقامات عربستان هم نگرانی خود را نسبت به تهدیدات احتمالی داعش و در ایجاد “جنگ طائفه‌ای!!!” ابراز کرده‌اند.

مقامات آمریکایی هم اخیراً همین نگرانی را منتقل کرده و از اینکه داعش برای نظام متزلزل عربستان، تهدید جدیدی تولید کند، بدنبال راه و چاره می‌باشند.

اگر این گزارش‌ها را جدی تلقی کنیم، بدان معناست که عربستان هدف بعدی داعش خواهد بود. ولی نوع رفتار آمریکایی‌ها در عراق و سوریه و نوع هشداری که عربستان می‌دهد، شاخص دیگری را به نمایش می‌گذارد. اگر چه هیچ تردیدی در مورد نقش سیا، موساد و MI6 در ایجاد و گسترش داعش وجود ندارد ولی آمریکایی‌ها، در نقش مدیریت کننده رفتارهای داعش و در یک ائتلاف نمایشی برعلیه داعش، وارد سوریه و عراق شده‌اند.

آنچه محتمل است اینکه عربستان با کمک آمریکا، بدنبال اجرای همین راهبرد در عربستان باشد و ضمن حفظ ژست مقابله با داعش، آن را برای حمله به شیعیان در عربستان هدایت کند که زمینه چنین رفتاری را داعشی‌ها در ویژگی‌های ذاتی خود دارا هستند. یعنی مأموریت و فعالیت احتمالی داعش در عربستان، در وهله اول متوجه شیعیان است که باید هشدار و آمادگی لازم در این زمینه ایجاد شود و از نسل کشی و قتل‌عام‌های وحشیانه آنها جلوگیری بعمل آید و در اولویت بعدی متوجه نظام سیاسی آل سعود است. البته ناگفته پیداست که انگیزه‌های داعش بر علیه آل سعود، مرتبط با میزان تضادهای آل شیخ و آل سعود است و این امر را باید جدی تلقی کنیم.

یکی از شاخص‌های رفتاری برای روشن کردن میزان جدی بودن تهدید داعش برای آل سعود، از سرگیری روابط رسمی و دیپلماتیک با عراق است که وزیر خارجه و مقامات سعودی وعده آن را داده‌اند. یعنی به میزانی که داعش برای آل سعود تولید خطر نماید، نظام سعودی هم به عراق و حتی ایران و سوریه ممکن است نزدیکتر شود.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟