برای نخستین بار قطار چینی با 2000 تن کالاهای تجارتی وارد بلخ در شمال کشور شد

  • انتشار: ۱۷ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15545

نخستین قطاری که حدود دو هفته قبل، 2000 تن کالاهای تجارتی را از چین بارگیری کرده بود، وارد بندر تجارتی در شمال افغانستان شد.

مسوولان در وزارت تجات و صنایع با بیان این مطلب، می‌گویند: این محموله که بیش  2000 تُن وزن دارد، شب گذشته به بندر حیرتان در ولایت بلخ رسید.

مسافر قوقندی، سخنگوی این وزارت، می‌گوید: “کالاهای تجارتی چین که از این طریق به افغانستان وارد شدند، 20 ملیون دالر هزینه دارد.”

به گفته او، دومین قطار حامل کالاهای تجارتی نیز از چین به سوی افغانستان حرکت کرده است، به زودی به شهرک حیرتان خواهد رسید.

این در حالیست که در اوایل ماه روان خورشیدی خط جدید راه آهن که شهر هایمن چین را به منطقه مرزی بندر حیرتان در ولایت بلخ وصل می‌کند، پس از کار ساختمانی مورد بهره برداری قرار گرفت.

این خط آهن با عبور از چند شهر چین، قزاقستان و ازبکستان، کالاهای تجارتی را به افغانستان و از افغانستان به چین انتقال می‌دهد.

مسوولان در سفارت افغانستان مقیم چین، می‌گویند: براساس برنامه از پیش طرح‌ریزی شده، قرار است در یک ماه دو بار کالاهای چین به افغانستان منتقل شود و از این طرف اقلامی مانند سنگ مرمر، زعفران، میوه‌های خشک و سایر کالاهای تجارتی به مقصد چین بارگیری شود.

جانان موسی‌زی، سفیر افغانستان در این کشور، می‌گوید: “بهره برداری از خط آهن ویژه ترانسپورتی چین و افغانستان، فرصت‌های تازه تجارتی را میان دو کشور ایجاد خواهد کرد و تجارت میان این دو کشور نیز تقویت خواهد شد.”

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟