برای تکمیل پروژه های زیربنایی در بخش انرژی افغانستان نیاز به 9 میلیارد دالر است

  • انتشار: ۲۹ سنبله ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15727

مقامات در وزارت انرژی و آب در کنفرانس دو روزه تحت نام فرصت‌های سرمایه ﮔﺬاری در بخش انرژی افغانستان که برای دو روز در امارات متحده عربی برگزار شده بود خواهان دریافت 9 میلیارد دالر برای پروژه های زیربنایی در بخش انرژی شدند.

در این کنفرانس دو روزه، وزیر انرژی و آب می‌گوید، با چند شرکت گاز و پروژه‌های برق آبی و سولری در حال مذاکره ‌است.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب گفت، افغانستان از جمله تقاضای۹ میلیارد دالر که برای پروژه‌های زیربنایی خود کرده‌است تا حال تعهد ۲ میلیارد دالر را از شرکای کمک کننده مانند ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا  و دیگران به دست آورده‌است.

به گفته وی این رقم ۵ تا ۶ میلیارد کمتر از چیزی است که افغانستان برای پروژه‌های زیربنایی اش در بخش انرژی نیاز دارد.

امان الله غالب معین وزارت انرژی و آب افغانستان به رادیو آزادی گفته است که کمک کنندگان وعدۀ کمک در این بخش را کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: کشورهای امریکا، آلمان و بعضی از کشورهای دیگر میل به کمک در بخش انرژی افغانستان را دارند، البته ۳۲ کشور کمک کننده است و نهادهای بین‌المللی مثل بانک جهانی، بانک انکشاف آسیایی، بانک اسلامی و بانک کی اف دبلیو، اینها تمام شان علاقه نشان داده‌اند.

وی اضافه کرد ۲۰ یا ۳۰ فیصد کمک به بخش انرژی فعلاً تعهد شده است و پروژه‌های باقی مانده آنرا امیدوار هستیم بخش خصوصی  کمک کند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان دیروز در حاشیه کنفرانس دوبی به خبرنگاران گفت، مقامات افغان همچنان در حال مذاکره با شماری از شرکت‌های امارات متحده عرب در بخش پروژه‌های گاز و برق آبی و آفتابی می‌باشند.

به گفته وی، برق تولید شده در افغانستان می‌تواند حتی به کشورهای همسایه مثل هند و پاکستان صادر گردد.

کنفرانس جلب سرمایه گذاری در بخش انرژی افغانستان امروز پایان می‌یابد. این کنفرانس از سوی حکومت افغانستان، ادارۀ انکشاف بین‌المللی امریکا و سفارت امریکا در کابل دایر شده‌است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟